INZERCE

Dodavatel bude mimo jiné povinen požádat o dotaci na pořízení vodíkových autobusů a provoz zahájit s kompletně novým vozovým parkem. Foto: Pixabay

První tendr na dopravce s vodíkovými autobusy. Vypsal jej Moravskoslezský kraj

Moravskoslezský kraj hledá dodavatele, který by měl od konce roku 2024 v oblasti Havířova na Karvinsku zajistit veřejnou dopravu autobusy poháněnými vodíkem. Hodnota veřejné zakázky je 1,039 miliardy korun. Sníží se ale o jízdné, které dopravce vybere, a o evropskou dotaci na nákup autobusů. 

Hejtmanův náměstek Radek Podstawka uvádí, že tendr na zajištění veřejné dopravy vozidly s vodíkovým pohonem ještě v Česku nikdo nevyhlašoval: „Proto jsme na začátku roku uspořádali předběžnou tržní konzultaci s cílem připravit srozumitelné a po odborné stránce kvalitní a realizovatelné zadávací podmínky, které umožní podání porovnatelných nabídek. Dnes jsme vypsali veřejnou soutěž, dopravci se mohou hlásit do výběrového řízení.“

Nový vozový park a dotace

Zájemci mohou podávat nabídky do poloviny října. Dodavatel bude mimo jiné povinen požádat o dotaci na pořízení vodíkových autobusů a provoz zahájit s kompletně novým vozovým parkem. Dopravu má na Havířovsku deset let zajišťovat deseti autobusy. Podmínkou rovněž je, že půjde o nízkopodlažní vozidla s klimatizací a wi-fi.

Pilotní projekt Moravskoslezského kraje navazuje na výběrová řízení, v nichž kraj zajišťoval autobusovou dopravu vozidly s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG), která produkují výrazně méně škodlivin než autobusy s klasickým pohonem. 

„Od rozvoje a zavádění čistých vodíkových technologií do života si Moravskoslezský kraj slibuje menší zátěž životního prostředí a také vznik nového průmyslového odvětví,“ říká mluvčí krajského úřadu Nikola Birklenová.

Budoucnost ve vodíku

Podle náměstka hejtmana Jakuba Unucka je ve vodíkové mobilitě budoucnost nejen proto, že vodíkový pohon je čistý a z výfuku kape pouze voda, ale že naprosto čistá může být i výroba tohoto paliva. 

„Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu fungovat bez energetického spalování uhlí. Chceme, aby v našem kraji jezdily jako první na vodík nejen autobusy, ale i vlaky. A v ideálním případě, aby se i v Ostravě vyráběly,“ uvádí Unucka.

Bratislavský pilotní projekt

S vodíkovými autobusy budou brzy jezdit i cestující v Bratislavě. Město chce pořídit dvacet vodíkových vozů. Pilotní program má začít na přelomu roku 2022 a 2023. Bratislavský dopravní podnik chce autobusy využívat na většině městských linek.

V rámci bratislavské MHD aktuálně představují autobusy asi šedesát procent všech výkonů. Polovina vozového parku je už nyní nízkoemisní, a to díky elektrobusům, autobusům na CNG či takových, které splňují normu Euro 6.

ede, čtk