INZERCE

V první etapě chce Bratislava tento typ autobusu nasadit na vytíženou linku číslo 50. Foto: Pixabay

Bratislavský dopravní podnik chce být na Slovensku prvním dopravcem s flotilou vodíkových autobusů

V první fázi projektu chce Bratislava získat dvacet vodíkových autobusů s délkou do dvanácti metrů. V provozu by se mohly objevit na přelomu roku 2022 a 2023. Pilotní program nasazení vodíkových autobusů v městské hromadné dopravě může inspirovat i další města, a postupně tak snížit cenu vodíku.

Vozový park bratislavského dopravního podniku (DPB) by mohly co nevidět ozelenit další bezemisní autobusy. V porovnání s elektrobusy je jejich výhodou vyšší dojezd a také rychlé tankování. Autobus na vodík může na jedno tankování ujet více než 350 kilometrů. Bratislavský dopravní podnik by je tak mohl využít na většině městských linek, které jsou aktuálně obsluhovány krátkými autobusy. Výběrové řízení bude vyhlášeno po posouzení kritérií, pravděpodobně už v srpnu tohoto roku.

Dražší nákup i provoz

„Dopravnímu podniku Bratislava záleží na snižování emisí výfukových plynů a podpoře ekologie. Nákup a provoz vodíkového autobusu je však třikrát dražší než u dieslových variant. Vláda chce snižovat emise a my chceme být silným partnerem. Apelujeme proto na vytvoření evropského programu, který by podpořil financování těchto projektů, říká předseda představenstva DPB Martin Rybanský.

Nová rozvíjející se technologie s sebou přináší i potřebu vybudování infrastruktury. V tomto ohledu je tak možné využít a rozšířit existující plnící stanici CNG, která se nachází v areálu vozovny Jurajov Dvor.

Nízkoemisní MHD

V první etapě chce Bratislava tento typ autobusu nasadit na vytíženou linku číslo 50. Při rozhodování dopravní podnik zohlednil nejen dojezd vodíkových autobusů, ale i fakt, že trasa projíždí přes více městských částí, centrum města a křižuje všechny tramvajové radiály.

Díky tomu se podaří snížit emise této linky o sto procent a odprezentovat výhody vodíkového pohonu široké veřejnosti.

Autobusy aktuálně představují šedesát procent všech výkonů v bratislavské MHD, přičemž polovina vozového parku je nízkoemisní – jedná se o elektrobusy, CNG či autobusy splňující přísnou normu Euro 6. Na Slovensku i v Česku tak patří mezi lídry z hlediska počtu kilometrů při využívání elektrobusů.

Český trend

V České republice většina dopravních podniků svoji autobusovou flotilu postupně obnovuje. Po českých městech tak z velké části jezdí autobusy poháněné elektřinou či CNG.

Zájem o vodíkové autobusy u nás projevil například Moravskoslezský kraj. Začal připravovat výběrové řízení na dopravce, který bude několik linek obsluhovat právě vozidly s vodíkovým pohonem.

Tomáš Rovný