Městská hromadná doprava napříč celou Českou republikou se loni potýkala s dramatickým úbytkem cestujících i s propady tržeb. Například v Brně zaznamenali v době loňské vlny pandemie o 70 procent cestujících méně. Dodatečné náklady musely dopravní podniky vynaložit na pravidelnou dezinfekci vozového parku i nákup ochranných prostředků pro zaměstnance. Dopady pandemie se často odrazí v omezených investicích na tento rok.
Pandemie koronaviru logicky způsobila omezení využívání městské hromadné dopravy, což s sebou přineslo i významné finanční ztráty. Některé podniky již získaly vyšší příspěvek od svého zřizovatele, jiné se s následky loňského roku chtějí vyrovnat samy a omezí plánované investice. Dodatečné náklady s sebou nese také pravidelná dezinfekce a nákup ochranných prostředků. Kromě každodenní běžné dezinfekce povrchů řada dopravních podniků pravidelně používá i intenzivní dezinfekci pomocí ozonu.
Jihomoravský kraj
V Brně došlo loni vlivem pandemie k propadu cestujících až o 70 procent. Přestože počátkem září dopravní podnik evidoval jen pětiprocentní úbytek, aktuálně je to zhruba o 40 procent méně než před pandemií. Loňské ztráty dosahují 150 milionů korun. „Úspory musíme hledat ve všech oblastech našeho působení, zejména se dotknou obnovy majetku DPMB, v oblasti informačních technologií nebo provozu,“ popisuje mluvčí Dopravního podniku města Brna Tomaštíková.
Dopravní podnik provoz linek upravoval podle zájmu cestujících. Ti zpravidla reagovali na aktuální vládní opatření. Zrušil tak některé noční spoje či školní linky.
„Nejednalo se o změny ze dne na den, většinou v horizontu tří až čtyř dní. Situace byla náročná zejména proto, že se změny několikrát opakovaly, někdy byly na všech trakcích, někdy postupné. Rozhodně jsme v minulosti nic podobného nezažili, jízdní řády jsme tentokrát během roku měnili násobně více než obvykle,“ konstatuje mluvčí.
Mohlo by vás zajímat
S výrazným úbytkem cestujících se potýkala i znojemská dopravní společnost Psota. Její ředitel Petr Chadim řekl, že mají netto smlouvu, takže meziroční ztrátu pocítí o to víc. Jednat chce s vedení města o nějaké formě kompenzace.
Liberec
Liberecký dopravní podnik ještě před pandemií v autobusech a tramvajích týdně přepravil okolo 800 tisíc cestujících. Během nouzového stavu klesl jejich počtech někdy až na polovinu. Loni tak přišel o více než třetinu obvyklých tržeb z jízdného v městské hromadné dopravě.
„Na tržbách z jízdného za rok 2020 jsme oproti normálu ztratili 51 milionů,“ říká předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek. V roce 2019 dopravní podnik na tržbách získal skoro 143 milionů. Doplnil, že propad příjmů se odrazil v šetření a omezování investic. Dle jeho slov společnost vyškrtla veškeré opravy majetku. Odložila třeba opravu tramvajové trati v Jánské ulici za desítky milionů korun. A nepočítá s ní ani letos.
Hlavním akcionářem dopravního podniku je město Liberec, který loni částečně vypomohl a navýšil příspěvek na 285 milionů korun. Epidemie ale dopravnímu podniku paradoxně i pomohla. Kvůli krizi už totiž netrpí nedostatkem řidičů, kteří do městské hromadné dopravy přecházejí z jiných oborů.
O více než čtvrtinu méně cestujících zaznamenali také v městské hromadné dopravě v Jablonci a České lípě.
Jablonec spočítal 28procentní úbytek cestujících a ubylo i spojů. Obce tak za veřejnou dopravu ušetřily.
Ústecký kraj
Méně cestujících zaregistroval také Ústecký kraj. V Mostě a Litvínově šlo o 11 procent cestujících. Na tržbách se to odrazilo ve zhruba čtvrtinové ztrátě. Nejhorší situace přitom byla na jaře.
„Od měsíce června 2020 se situace začala mírně zlepšovat,“ uvádí za podnik Jiří Holý. V létě, kdy vláda omezení rozvolnila, jezdilo v Mostě a Litvínově o deset procent méně cestujících než předloni. Nyní činí pokles zhruba osm procent.
Přímo v Ústí nad Labem klesl počet cestujících v březnu o 19 procent, v dubnu pak o 33 procent. Podle mluvčí ústeckého dopravního podniku Jany Dvořákové se vozidla začala znovu plnit v období mezi červnem a zářím. I tak ale oproti předchozímu roku evidují pokles o 15 procent. Tržby klesly o více než třetinu, což představuje ztrátu ve výši 2,5 milionu korun.
Například v Litoměřicích provoz městské hromadné dopravy od půlky března do konce dubna úplně přerušili. Za celý rok pak spočítali úbytek cestujících na zhruba deset procent.
Ostrava a Opava
Výrazný úbytek cestujících, propad tržeb zhruba o třetinu a nárůst nákladů na dezinfekci a ochranné prostředky. Tak vyhodnocují loňský rok Dopravní podnik Ostrava a Městský dopravní podnik Opava.
„V roce 2020 jsme zaznamenali pokles počtu cestujících o 20,4 procenta. Oproti plánu máme za rok 2020 tržby nižší o 123,8 milionu korun,“ uvádí mluvčí ostravského dopravního podniku Karolína Hřivnáč Rycková. V roce 2019 přepravil DPO více než 96 milionů cestujících a dosáhl tržeb 441,4 milionu korun. Na dezinfekci a ochranné prostředky podnik loni vynaložil asi 8,5 milionu korun. Dezinfekce se přitom týká i každodenní dezinfekce desítek vozidel, a to jak prostřednictvím ozonu, tak dezinfekčních prostředků.
I zde podnik zaznamenal zájem o práci ze strany řidičů, kteří dříve pracovali například v zájezdové dopravě. Díky tomu zvládá řešit absenci řidičů, kteří jsou nemocní nebo v karanténě.
V Opavě se propad cestujících odrazil v 33procentním snížení tržeb. „V případě přepravy evidujeme pokles cestujících o 37 procent,“ říká ředitel opavského dopravního podniku Pavel Gebauer. Předloni podnik přepravil 8,9 milionu cestujících. Zaměstnanost zatím pandemie neovlivnila. I zde putovaly peníze na nákup dezinfekce a ochranných prostředků pro zaměstnance, a to ve výši 400 tisíc korun. V dopravních prostředcích se běžná dezinfekce každý den týká povrchů, tedy madel, sedadel či podlah. Jednou za čtrnáct dní pak provádí intenzivní hloubkovou dezinfekci ozónem či aerosolovou mlhou.
České Budějovice
Úbytek 8,6 procenta cestujících a 28 milionů korun méně na tržbách spočítal českobudějovický dopravní podnik. Kvůli koronaviru firma připravuje takzvané taxibusy a menší vozy.
„Plánoval jsem sice menší tržby, propad 28 milionů je ale hodně, když si vezmeme, že by to za to byly třeba dva kloubové trolejbusy. Měli jsme ale jedno velké štěstí: dlouhodobě se nám nedařilo nabrat lidi, nějací nám utekli na stavbu dálnice. A díky tomu, že jsme jezdili šest měsíců v prázdninovém provozu a byli jsme pod stavem, nemuseli jsme nechávat řidiče na sto procentech platu doma. Šetřily se tak mzdové náklady a budeme nějaký milion v zisku,“ popisuje situaci ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš. Firma má při plném stavu 220 řidičů.
Méně cestujících se odrazilo i ve vybraných pokutách. Ubylo jich o 5,5 procenta. Kvůli pandemické situaci podnik letos svým zaměstnancům nezvýší platy. Jízdné ale zdražovat neplánuje. Náklady na čištění vozů se loni zvýšily z 2,5 na pět milionů korun.
Hradec Králové
Dopravní podnik Hradce Králové letos odložil plánovaný nákup šesti autobusů za zhruba 50 milionů korun. Důvodem je loňský třetinový úbytek cestujících a výpadek tržeb na úrovni 41 milionů korun. Ředitel podniku Zdeněk Abraham označil dopady protikoronavirových opatření za historický milník ve fungování hradecké městské hromadné dopravy.
Aktuálně v hradecké MHD platí prázdninové jízdní řády. Kromě toho se podnik snaží ušetřit i prostřednictvím nasazování autobusů s elektrickým pohonem. O propouštění zaměstnanců však neuvažuje. Ceny jízdného letos zůstanou stejné jako vloni.
Vysočina
V největších městech na Vysočině klesl vloni počet lidí přepravených MHD o 30 až 40 procent. V Havlíčkově Brodě se zjara městské autobusy kvůli koronavirové epidemii na 33 dní úplně zastavily, v Třebíči bylo cestování 49 dnů bezplatné. Kvůli propadům v tržbách za jízdné některé radnice zvýšily sumy peněz, jimiž tuto službu dotují. Ceny jízdenek podle ankety ČTK zatím nezvyšovaly.
V Jihlavě přepravily v roce 2019 městské autobusy a trolejbusy 16 milionů cestujících, loni jich bylo asi o 30 procent méně. Tržby z jízdného meziročně klesly o 11,3 milionu korun na 38,4 milionu. „Dopravní podnik města Jihlavy již od dubna 2020 přijal celou řadu úsporných opatření, aby eliminoval propad výnosů z jízdného a zájezdové dopravy, samozřejmě pomohly i kompenzační programy,“ vysvětluje ředitel Radim Rovner.
Třebíč zaznamenala přibližně 40procentí úbytek a v MHD se svezlo jen 1,9 milionu lidí. Tamní radnice na provoz přispěla navíc 3,8 miliony korun. Hlavně proto, že od poloviny března a do začátku května měli lidé městskou dopravu zdarma.
Podobné to bylo v Havlíčkově Brodě, kde počet přepravených lidí klesl téměř o 40 procent. Radnice místní dopravu dotovala 17 miliony korun, tedy o 1,4 milionu korun méně než v roce předchozím. Žďár nad Sázavou pak rozsah městské hromadné dopravy omezil, aby nemusel zdražit jízdné či zvyšovat doplatek za tuto službu.
Pardubice
„Nepřevezli jsme deset milionů lidí, což je celá republika. Tomu odpovídá propad v tržbách, máme o 30 milionů korun méně. Ty tržby už nikdo neuvidí. Předloni jsme v průměru denně převezli 91 tisíc lidí, letos 62 tisíc lidí za den, denně zmizelo z MHD kolem 30 tisíc cestujících,“ konstatuje ředitel podniku Tomáš Pelikán.
Dopravní podnik za loňský rok skončí ve ztrátě, která nebude velká díky státním a městským kompenzacím i podnikovým úsporám.
Olomouc
Město Olomouc loni přišlo o téměř 11 milionu cestujících a o třetinu tržeb. „Celkem loni DPMO přepravil 46,3 milionu cestujících, o rok dříve to bylo 57 milionů cestujících,“ říká mluvčí dopravního podniku Martina Krčová.
Tramvaje loni v Olomouci přepravily 20,3 milionu lidí a autobusy 26 milionů cestujících. Olomouc přitom větší pokles přepravených osob oproti předchozímu roku eviduje u tramvajového provozu. Provoz autobusů podnik kvůli pandemii na jaře i na podzim omezil. Díky nižším nákladům se dokázal s poklesem cestujících a tržeb vyrovnat vlastními silami a navýšení příspěvku od města nebude požadovat.
Zlín
Dopravní společnost Zlín-Otrokovice spočítala meziroční pokles cestujících na 14,7 procenta. Největší úbytek cestujících oproti roku 2019 pak zaznamenala v kategoriích jízdenek pro jednotlivou jízdu, kde šlo o pokles více než 30 procent. Tržby loni klesly o 26 milionů korun a tento výpadek se odrazil v omezeném plánování investic a částečně i ve snížených nákladech, hlavně díky omezení dopravy v některých obcích s velkým úbytkem cestujících.
„Pokles tržeb pokračuje. Za měsíc leden 2021 jsme zaznamenali tržby na úrovni 57 procent ledna roku 2020, kdy se ještě onemocnění covid-19 v České republice nevyskytovalo,“ uvádí ředitel dopravní společnosti Josef Kocháň. Ze 181 řidičů dle slov ředitele prodělalo onemocnění covid-19 22 z nich.