Trh s ojetými auty se loni propadl o 53,6 miliard korun. Celkově se jich prodalo téměř o polovinu méně. Během pandemie si lidé začali častěji nejen vybírat, ale i nakupovat ojetiny na internetu. Koronavirová krize zároveň přinesla zdražení ojetých vozidel, v průměru o tři procenta. Pokles na trhu s ojetými vozy pokračoval i v lednu.
Negativní vliv pandemie se odrazil na automobilovém trhu a dotkl se jak aut nových, tak ojetých. V loňském roce přišli prodejci ojetin oproti roku 2019 o téměř padesát čtyři miliard. Prodalo se tak jen něco málo přes čtvrt milionu těchto aut. Prodejci se museli rychle přizpůsobit situaci a zaměřili se na online prodej. Díky tomu se podařilo propad obratů zmírnit. Podle aktuálních čísel však pokles prodejů ojetých vozů pokračoval i v lednu.
Nejsou nová auta, nejsou ojetiny
Síť autocenter AAA AUTO vysvětluje, že se pokles netýkal pouze ojetých vozů, ale nejvíce nových aut. Lockdown následně ovlivnil samotnou výrobu, ale i dodavatelské řetězce a uzavření autosalonů. Na sekundárním trhu se projevil také nedostatek zánovních vozidel. Auta chyběla i kvůli omezenému dovozu zahraničních ojetin.
„Takto silný pokles nabídky jsme naposledy zažili po krizi v roce 2008. Za loňský rok chybělo ve střední Evropě přes 477 tisíc ojetých aut ve srovnání s rokem 2019,“ uvádí Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě AAA AUTO. Lehké oživení trhu s ojetinami bylo možné zaznamenat až na konci roku.
Podle datových analýz online autotržiště Carvago loni automobilový trh doplatil na chybějící plně zavedený online prodejní kanál, který po uzavření kamenných poboček představoval jediný způsob, jak si auto koupit. Prodejci tak nemohli zákazníkům nabídnout žádné další služby, jako je například vyřízení pojištění či financování.
Přesun do online prostoru
„Na jaře se prodej téměř zcela zastavil a nejen prodejcům, ale i zákazníkům trvalo, než objevili online prodej ojetin, který spočíval v možnosti objednání vozu před dům. V jarních měsících byly prodeje na úrovni 60 až 65 procent plánovaných prodejů. Po rozvolnění nastal boom čísla prodejů se velmi rychle vrátila na plánované hodnoty,“ popisuje ředitel marketingu auto ESA Filip Kučera.
Podle něj se zdálo, že ztráty způsobené jarní vlnou budou vykompenzovány zvýšeným zájmem. Další vlna však tento optimismus rychle smetla. V druhé vlně se pak k online prodeji připojili i další prodejci ojetin, stejně jako prodejci nových vozidel. Následoval opět pokles na hranici 70 až 75 procent plánovaných prodejů.
Díky loňským online prodejům ojetých aut a jejich mírnému zdražení se nakonec podařilo zmírnit propad obratu o více než jednu miliardu korun, jak dokládají data Carvago.
„Digitalizace v automobilovém segmentu je nevyhnutelná i bez pandemie koronaviru, vždyť trh za posledních 30 let prakticky neprošel žádnou zásadní inovací. Online prodej ale ve většině případů znamenal pouze webovou prezentaci vozu a k reálnému prodeji docházelo stále fyzicky. Zákazník tak zůstal u většiny prodejců ochuzen o možnost vrácení vozu v rámci čtrnáctidenní lhůty, která je pro online prodej zákonem daná,” uvedl Jakub Šulta, výkonný ředitel Carvago.
I přes tyto komplikace se ve srovnání s jarním uzavřením kamenných poboček prodalo skoro o 4 tisíce ojetých vozů více. Snahu o rychlý přechod na online prodej potvrzuje i síť AAA AUTO. Ta loni v České republice prodala celkem čtyřicet tisíc vozů, z toho více než pět tisíc online.
Nižší prodeje zvedají ceny
Přestože prosinec přinesl naději v mírném oživení trhu, v lednu se čísla vrátila zpět k listopadovým hodnotám.
Jak uvádí AAA AUTO, v lednu bylo na českém trhu inzerováno více než 87 tisíc ojetin, což je o téměř osm tisíc méně než v loňském prosinci.
„S klesající nabídkou očekáváme i v letošním roce pokračující růst cen ojetých vozů v řádu jednotek procent. Již koncem loňského roku rostla střední hodnota ceny inzerovaných aut ve srovnání s rokem 2019 přibližně o 10 tisíc korun. V lednu letošního roku poskočila oproti prosinci o dalších 9 tisíc korun na současných 164 tisíc korun,“ upozorňuje Petr Vaněček.
Negativní dopady v podobě vyšších cen částečně vyvažuje omezený dovoz nekvalitních ojetých aut se stočenými tachometry nebo těch po vážných autonehodách.
V lednové nabídce se nejčastěji objevovala Škoda Octavia, hned za ní Škoda Fabia následovaná značkou Volkswagen Passat.
Lucie Přinesdomová