Schválený plán se má dotknout nejvíce přeplněných ulic města. Zpoplatnění vjezdu motoristům tak dopadne především na Manhattan.
Návrh v pondělí ráno místního času posvětil zákonodárný sbor státu New York jako součást zákona o státním rozpočtu. Legislativu podpořil také newyorský guvernér Andrew Cuomo. Podle tohoto zákona budou muset motoristé mířící na dolní Manhattan za vjezd do této slavné newyorské čtvrti zaplatit. Zpoplatněná zóna bude sahat až k Šedesáté ulici, která zároveň lemuje jižní okraj Central Parku.
Cílem je snížit objem dopravních zácp. Poplatky ale budou mít i svůj nezanedbatelný fiskální efekt. Do veřejných rozpočtů přinést až patnáct miliard dolarů, které budou použity na opravu a modernizaci infrastruktury newyorského metra, která je už výrazně zastaralá.
Peníze půjdou do metra
Výše poplatků, jež se mají začít vybírat od počátku roku 2021, zatím přesně stanovena nebyla. Z dřívějších návrhů se ale dá vyvozovat, kolik se bude za různá vozidla platit. Již dříve se hovořilo o dvanácti dolarech za osobní automobil a pětadvaceti dolarech za vjezd vozu nákladního. Konkrétní výše se ale vedle kategorie vozidla bude odvíjet také od denní doby, ve kterou řidič na dolní Manhattan pojede.
„Je to velké vítězství pro ty, kteří cestují hromadnou dopravou,“ uvedla pro list The Guardian Danny Pearlsteinová ze spolku Riders Alliance, který zastupuje právě ty, kteří chtějí využívat veřejnou dopravu pro pohyb po New Yorku. „Máme semafory ze třicátých let, vagóny metra ze šedesátých. Kromě toho je jen zlomek stanic metra dostupných pro vozíčkáře nebo lidi s kočárkem. Peníze půjdou konečně tam, kde jsou potřeba. Tedy do modernizace newyorského dopravního systému,“ dodala.
„Metro je ve strašném stavu,“ řekl Guardianu osmadvacetiletý Akim Bello, který na Manhattan dojíždí z Queensu. O víkendu musel z domu vyrážet s tříhodinovou časovou rezervou, aby se do práce na Manhattanu dostal včas, protože veřejnou dopravou je to podle něho o sobotách a nedělích velmi obtížné. „Vůbec nevidím, že by do dopravního systému někdo investoval jediný dolar z našich daní. Každý rok jsme ujišťováni, že na vylepšení pracují, ale rozdíl není zkrátka vidět,“ dodal.
Přitom New York už mohl mít vjezd automobilů do centra zpoplatněný dávno. Před více než deseti lety tento systém navrhoval tehdejší starosta New Yorku Michael Bloomberg. Jenže se proti němu zvedla vlna odporu ze strany opozičních politiků, a tak z plánu sešlo. Nicméně hlasy, které poplatky podporovaly, neutichly zcela. Začaly se hromadit stížnosti na stav infrastruktury veřejné dopravy a s tím související nekvalitní dopravní služby. Nakonec se za návrh postavil i současný starosta z Demokratické strany Bill de Blasio.
Odborníci radí a varují
New York by si však při zavádění poplatků za vjezd na Manhattan měl vzít příklad z měst, kde takové opatření již učinily v minulých letech. Jde například o Londýn, Singapur nebo Stockholm. Jsou to zároveň příklady měst, kde tato forma regulace individuální dopravy poměrně úspěšně zafungovala. Ve Spojených státech dobře známý dopravní expert Charles Komanoff uvedl pro portál FastCompany.com, na co by si newyorská radnice měla dát pozor, až bude systém poplatků uvádět v život.
Jako první věc Komanoff zmiňuje, aby New York zavedl poplatky co nejvíce velkorysé. Pokud by byl ceník za vjezd do centra nastaven drakonicky, musela by radnice nutně udělovat výjimky pro různé skupiny řidičů či vozidel: hendikepované, vozy dodavatelů, pro ty, kteří na Manhattan dojíždí do práce a podobně. „Čím více výjimek, tím větší prostor pro to, aby se dal systém obcházet a nakonec se celý rozpadl. Proto je dobré nastavit poplatky rozumně,“ řekl Komanoff.
Newyorská radnice by měla využít času téměř dvou let, než systém spustí, k přípravě či posílení kapacity alternativních způsobů dopravy. Komanoff v této souvislosti zmiňuje právě Londýn, který ruku v ruce se zpoplatněním vjezdu do centra zavedl nové autobusové linky, které dokázaly nárůst počtu cestujících pohodlně absorbovat.
Prostě to udělejte
Komanoff také varuje, aby New York neusnul na vavřínech, pokud se po zavedení poplatků objem individuální dopravy, a tedy i dopravních zácp, sníží. Naopak by měl neustále hledat způsoby, jak celý systém vylepšovat tak, aby dokázal reagovat na měnící se dopravní návyky Newyorčanů. I zde vidí následováníhodný příklad v Londýně. Britská metropole zpoplatnila vjezd do centra před šestnácti lety, tedy ještě daleko před nástupem přepravních služeb jako Lyft nebo Uber. Jenže když tito alternativní dopravci přišli na trh, dopravní situace se v Londýně začala zhoršovat. Tamní radnice proto reagovala rozšířením zpoplatněných zón a také rozšířením typů vozidel, na které se poplatky začaly vztahovat.
„Prostě to udělejte,“ radí New Yorku Jonas Eliasson, který na stockholmské radnici řídí odbor dopravy. Když se ve Stockholmu začalo uvažovat o zpoplatnění vjezdu do centra, příliš velké veřejné podpoře se to netěšilo. Těsně před spuštěním systému poplatky podporovalo jen čtyřicet procent obyvatel švédské metropole. Do roku 2011 však tato přízeň vzrostla na sedmdesát procent. Padesátiprocentní podporu měly poplatky i mezi řidiči, jichž se týkaly. Důvod je nasnadě: silnice se uvolnily a doprava zrychlila, a tak ti, kteří i nadále dojížděli autem, byli ochotni za snadný průjezd platit.
-zm-