INZERCE

Vlak Českých drah. Foto: pixabay.com

Více než třetina vlaků Českých drah slouží přes 30 let. Navzdory dotacím a slibům, že se omladí

Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na peníze poskytované dopravcům na obnovu železničních kolejových vozidel v letech 2012 až 2018. Kontroloři se zaměřili na Ministerstvo dopravy, které na obnovu železničních kolejových vozidel rozdělovalo státní peníze i evropské dotace. Dále zkontrolovali i postup Českých drah při pořizování železničních kolejových vozidel, které podnik nakoupil díky dotacím rozdělovaných Ministerstvem dopravy a také s pomocí vybraných regionálních operačních programů.

I přes mírný pokles průměrného stáří železničních kolejových vozidel tvoří podstatnou část vozového parku Českých drah vozidla starší 30 let, často za hranicí technické i morální životnosti. V roce 2012 provozovaly České dráhy přibližně 42 procent takto starých vozidel. V roce 2017 to bylo zhruba 35 procent. Věková struktura vozového parku podniku neodpovídá stávajícím ani budoucím požadavkům objednatelů dopravních služeb ani očekávání veřejnosti.

Přitom podle strategického dokumentu „Dopravní politika České republiky pro léta 2005–2013“ mělo být na obnovu železničních kolejových vozidel (ŽKV) z kapitoly ministerstva dopravy do roku 2010 vynakládáno 400 mil. Kč ročně, po roce 2010 pak 500 mil. Kč ročně. Průměrné stáří osobních vozů se mělo do roku 2013 snížit na 13 let. Podle aktualizace dopravní politiky provedené v roce 2011 měl podíl železničních vozů starších 25 let v roce 2010 klesnout pod 40 % a do roku 2013 pod 25 %.

S obnovou mohou pomoci v současném programovém období peníze z operačního programu Doprava 2014–2020. První výzvu k předkládání žádostí o tyto dotace vyhlásil resort ale až v červnu roku 2017, tedy až v druhé polovině aktuálního programového období. O poskytnutí podpory na základě žádostí až do konce kontroly NKÚ v květnu 2018 ministerstvo nerozhodlo. Na obnovu železničních kolejových vozidel je možné z tohoto programu využít 7,7 miliardy korun.

„Podle schválené dokumentace programu č. 127630 měla být na pořízení a modernizaci ŽKV v letech 2009–2013 poskytnuta podpora ve výši 4 mld. Kč (800 mil. Kč ročně). MD však z tohoto programu v důsledku úsporných opatření poskytlo dotace jen ve výši 300 mil. Kč v roce 2009, 100 mil. Kč v roce 2010 a v letech 2011–2013 z něj nepodpořilo žádné projekty,“ uvádí se v kontrolní zprávě. Celkově tak mezi lety 2009-13 místo čtyř miliard České dráhy dostaly desetinu. Tedy 400 milionů.

Poskytování peněz na obnovu železničních kolejových vozidel úzce souvisí také s otevíráním trhu osobní dopravy na železnicích. Ministerstvo dopravy uvedlo, že kritériem pro výběr provozovatele železničních linek by měla být nejen cena, ale i kvalita služeb a vozového parku. S tím měly pomoci právě i peníze určené na obnovu železničních kolejových vozidel. Otevírat trh železniční osobní dopravy se ale nedaří, a hlavním provozovatelem osobní železniční dopravy jsou tak stále České dráhy, které zajišťují v České republice 85 procent přepravního výkonu. Důsledkem toho je, že příjemcem téměř všech evropských i státních peněz byla právě tato společnost, která v letech 2008 až 2018 získala na obnovu vlaků 4,6 miliardy korun.

Jiří Reichl