INZERCE

Zvednutá lávka přes Klenici

Na rekonstrukce mostů a silnic II. a III. třídy z IROP putuje šest miliard korun, dalších 10 je připraveno k čerpání do konce roku

Šest miliard korun na 71 mostů a desítky úseků silnic II. a III. třídy z Integrovaného operačního programu bylo rozděleno na 112 projektů na rekonstrukci a modernizace mostů. Celkově se o peníze ucházeli autoři 126 projektů, celkový součet podaných žádostí byl 7,3 miliardy korun. Do konce roku je možno podat další žádosti. Připraveno je dalších 10 miliard korun. Vyloučeno není ani vypsání dalších částek. V programu je celkem 25 miliard korun.

Připravenost projektu na rekonstrukci nebo modernizaci silnic II. a III. třídy byla rozhodujícím kritériem pro hodnocení podaných žádostí ve výzvě Vybrané úseky silnic II. a III. třídy. „Omezujících hodnotících kritérií v tomto případě moc nebylo. Kdo měl kvalitně připraven projekt, ten peníze dostal,“ řekl Zdeňek Semorád, náměstek ministryně pro místní rozvoj, který má na starosti Integrovaný operační progam (IROP). Dodal, že kraje, které nestihly své projekty podat, mají možnost do konce tohoto roku, kdy je připraveno dalších 10 miliard korun. Otevřená výzva se týká nejen silnic, ale i mostů či úseků silnic či lávek.

„Pokud by nestačily ani tyto peníze, tak jsme připraveni vypsat další výzvu. V IROPu je na tyto projekty připraveno 25 miliard korun a zájmem je, aby se peníze smysluplně využity,“ dodala ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. „Rekonstrukce silnic II. a III. třídy patří k našim prioritám, stejně jako rekonstrukce některých mostů a lávek, které jsou v nedobrém stavu. Aktuálnosti této problematiky jsme si na ministerstvu vědomi, a proto jsme vyhlásili další výzvu s názvem Vybrané úseky silnic II. a III. třídy – II, ve které bude příjem žádostí uzavřen ke konci letošního roku,“ řekla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Prohlédněte si příklady některých realizací v tomto projektu

Současně probíhá příjem žádostí o podporu ve výzvách určených pro projekty na území jednotlivých vybraných městských aglomerací. Jedná se o výzvy č. 40 Vybrané úseky silnic II. a III. třídy – integrované projekty IPRÚ a č. 42 Vybrané úseky silnic II. a III. třídy – integrované projekty ITI, kde musí projekt splnit soulad se strategií příslušné aglomerace a být předložen nejpozději v roce 2022. Podobně tomu je v oblasti podpory udržitelné dopravy, kde jsou otevřeny výzvy č. 50 Udržitelná doprava – integrované projekty ITI a 51 Udržitelná doprava – integrované projekty IPRÚ.

Nejvíce peněz z první výzvy šlo do Středočeského kraje, kde se zmodernizovalo nebo modernizuje 22 mostů za 910 milionů korun. Následují Jihočeský a Jihomoravský kraj. Mezi největší projekty patří rekonstrukce mostu v centru Vsetína za 162 milionů korun nebo rekonstrukce mostu přes vodní nádrž Švihov u Brzotic ve Středočeském kraji za 101 milionů. Peníze šly také na modernizaci lávek pro pěší nebo cyklisty. Příkladem je most přes říčku Klenici u Mladé Boleslavi za 7,6 milionu korun. Zajímavostí je, že v případě povodně se může zvednout.

Zvednutá lávka přes Klenici

Podle údajů, které zveřejnila Česka komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT), bylo loni v Česku na silnicích druhé a třetí třídy ve špatném stavu 23,2 procenta mostů. Šlo o 2914 mostů z celkem 12.579. V havarijním stavu jich bylo 102, tedy 0,8 procenta. V bezvadném stavu bylo 1470 mostů, tedy necelých 12 procent.

IROP navazuje na sedm regionálních operačních programů a částečně na Integrovaný operační program z období 2007 – 2013. V současném programovém období z něj mohou příjemci čerpat 4,6 miliardy eur (117 miliard korun) z evropských fondů a dalších zhruba 19 miliard korun prostřednictvím národního spolufinancování. Spolu s dalšími devíti operačními programy může Česko celkem čerpat 23,9 miliardy eur (606 miliard korun).

Jiří Reichl, ČTK