Plošné rozšíření mýta pro kamionovou dopravu v Česku? Podle Asociace krajů České republiky regiony návrh nového ministra dopravy Ivana Bednárika (za SPD) podporují. O zavedení mýta už usilovaly dříve. „Pomohlo by udržet kamionovou dopravu především na dálnicích a silnicích I. třídy, tedy mimo obce,“ uvedl předseda asociace a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).

O podobě nového systému elektronického mýtného podle Holiše aktuálně asociace spolu s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic jedná. „Řada detailů musí být ještě dořešena,“ sdělil Ekonomickému deníku Holiš.

Nižší opotřebení silnic

Hlavním důvodem, proč má podle krajů zavedení mýta smysl, je ochrana krajských silnic. Podle Holiše často nejsou stavěné na intenzivní a těžkou tranzitní dopravu. Její přesun na silnice I. třídy a dálnice by mělo podle něj pozitivní dopad nejen na bezpečnost obyvatel, ale také na snížení hluku a emisí. „Pro kraje by to zároveň znamenalo omezení nadměrného zatížení jejich silniční sítě a v dlouhodobém horizontu i snížení nákladů na opravy a údržbu silnic, které spravují,“ pokračoval.

Podle Holiše přitom nejde o plošné zpoplatnění celé krajské silniční sítě. Odhadovaný rozsah úseků je podle něj za všechny kraje přibližně 2500 kilometrů silnic II. a III. třídy. Přesný počet kilometrů se bude zpřesňovat během prvního pololetí 2026.

Výběr mýtného v České republice v letech 2023 a 2024. Zdroj: CzechToll

„Mezi jednotlivými kraji jsou rozdíly. Některé regiony nyní neuvažují o zpoplatnění žádných úseků, zatímco například ve Středočeském kraji, který je dopravou enormně zatížen, by se mohlo jednat až o 1500 kilometrů krajských silnic,“ upřesnil. Doplnil, že v průměru by se zpoplatnění mělo v jednotlivých krajích týkat zhruba 10 procent silnic nižších tříd.

S mýtem jsou spojené i náklady

Na jednání se k ministrovi chystá kvůli mýtu i Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Domluvenou schůzku mají podle mluvčího sdružení Martina Felixe zpočátku příštího týdne. „Kromě jiných témat budeme mluvit o tom, že mýtné nemá takovou regulační funkci, jak si někteří představují, a také o nákladech, které jsou s celoplošným mýtem spojeny,“ sdělil Felix.

Pokračoval, že dopravci žijí s mýtem od roku 2007 a mají s ním bohaté zkušenosti, stejně jako se systémem na Slovensku. „V tomto bychom se rozhodně inspirovat neměli,“ uvedl. Slovensko podle Felixe zpoplatnilo celou silniční síť a poté narazilo na problémy s výběrem. „I když funguje satelitní systém, musí to někdo kontrolovat,“ uvedl. Náklady na provoz mýtného systému na Slovensku podle Felixe dosahují 40 procent, v Česku je to 8 procent.

Mohlo by vás zajímat

Satelitní mýto jako zdroj dat

Bednárik uvedl, že je satelitní mýto klíčové především jako zdroj dat, nikoli jen jako nástroj výběru peněz. Smyslem zavedení plošného mýtného systému není podle ministra zdražit dopravu a vydělat více peněz, ale zajistit přehled o pohybu těžkých vozidel a mít lepší kontrolu nad nákladní dopravou i kvůli případům přetěžování vozidel.

Ministr v úterý řekl serveru Zdopravy.cz, že zvažuje postupné zavedení plošného mýta, aby kamiony neobjížděly placené úseky po silnicích, které na těžkou dopravu nejsou stavěné. V současnosti platí mýto provozovatelé vozidel nad 3,5 tuny na 1385 kilometrech silnic I. třídy a všech kilometrech dálnic.

Jezdí více kamionů

Loni dopravci v Česku zaplatili na mýtném 17,2 miliardy korun. Od začátku letošního roku do konce října pak provozovatelé vozidel nad 3,5 tuny zaplatili za užívání českých dálnic a vybraných silnic první třídy 16,1 miliardy korun, meziročně o 11,6 procenta více. Výběr mýta tak v posledních letech roste, podle ministra ale hlavně proto, že jezdí více kamionů.

„Máme však horší stav silnic, protože jezdí víc kamionů. Problém je, že jezdí také po silnicích, kde mýto nevybíráme,“ řekl Bednárik.

Mýtné
Výběr mýtného v Česku letos do října a v roce 2024. Foto: CzechToll

Návrh ladí kraje dlouhodobě

O rozšíření mýta na krajské silnice se v Česku mluví opakovaně. Podporu našlo i u minulého vedení ministerstva dopravy. „Vláda na svém zasedání 25. 9. 2024 schválila dokument ‚Zpoplatnění pozemních komunikací v Česku po roce 2029‘ a jeho součástí je i návrh způsobu, jakým by po roce 2029 mohly být zpoplatněny pro vozidla nad 3,5 tuny pozemní komunikace jiných vlastníků, než je stát,“ uvedla letos v únoru mluvčí resortu dopravy Alena Mühl.

Samotný požadavek na zpoplatnění nestátních komunikací podle mluvčí vycházel především z poptávky krajů, které tuto možnost dlouhodobě prosazovaly jako způsob omezení tranzitní nákladní dopravy na silnicích II. a III. třídy.

Mýtný systém v Česku provozuje od roku 2019 společnost CzechToll. Na Slovensku je to společnost SkyToll, která je součástí konsorcia SkyToll a CzechToll.