Nikdo je nemá rád, zdraží totiž cenu zemního plynu, benzinu a nafty o více než deset procent. Řeč je o novém typu emisních povolenek pro menší zdroje znečištění. Evropská komise po tlaku členských zemí přijala zmírnění původně navržených pravidel. Povolenky zavede o rok později a jejich cena poroste pomaleji.

„Tato opatření dále posilují stabilitu a cenovou dostupnost v rámci ETS2 a nasměrují nás na předvídatelnější cestu k nízkouhlíkové budoucnosti. Vytváříme správné podmínky pro udržení cen pod kontrolou a rychlý zásah, pokud vystoupí příliš vysoko,“ řekl k návrhu Wopke Hoekstra, evropský komisař pro klima, uhlíkovou neutralitu a čistý růst.

Hladké spuštění systému ETS2 je podle Evropské komise důležitým prvkem pro dosažení klimatického cíle EU pro rok 2030. Pomůže totiž snížit emise v oblasti vytápění a silniční dopravy. Tam je zatím pokles emisí oxidu uhličitého poměrně pomalý. Emise se daří snižovat hlavně ve „velké“ energetice a v průmyslu, kde se už řadu let znečišťovatelé musejí nakupovat povolenky ETS1. Jejich cena se nyní pohybuje okolo 80 eur za tunu.

Stabilizace cen do roku 2029. A co dál?

Původní návrh vyvolával obavy, že cena povolenky ETS2 vystřelí až ke 100 eurům za tunu emisí. Navržený stabilizační mechanismus byl podle expertů až příliš bezzubý. Nyní evropská komise tvrdí, že tento problém je už vyřešený. Cenu chce stabilizovat od zahájení aukcí povolenek do konce roku 2029 s pomocí stabilizační rezervy. Zároveň se start nového „odpustku“ za emise skleníkových plynů odkládá o rok na leden 2028. Riziko skokového zdražení tím ale nemizí. Jen se posouvá na počátek roku 2030.

Eurokomisař pro klima, uhlíkovou neutralitu a čistý růst Wopke Hoekstra. Foto: Evropský parlament

Doplňovací mechanismus se bude aktivovat v případě, že cena povolenky ETS2 překročí 45 eur za tunu. Jenže i v tom by mohl být problém. Tato hodnota se vztahuje k cenám roku 2020. Jak ve své analýze upozornil tým brokerské firmy XTB, reálná hodnota v dnešních cenách je 57 eur. Pro představu: Taková platba za povolenku se do ceny benzinu promítne růstem o 3,20 koruny za litr, u nafty se jedná o 3,70 koruny za litr. Největší růst nákladů nastane u domácností, které svůj dům vytápějí uhlím.

Fialova vláda v čele odporu

Zmírnění navržených pravidel pro nové povolenky požadovalo 19 ze 27 členských zemí Evropské unie. Jedním z hlavních tahounů tohoto odporu byla česká vláda. Její zástupci tudíž rozhodnutí Komise vítají. Evropská komise dnes v reakci na náš návrh schválila konkrétní opatření, která zabrání růstu cen emisních povolenek ETS2 a omezí tak negativní dopady povolenek na občany a firmy. Plníme tak náš slib, že nedopustíme skokové zdražení bydlení a pohonných hmot,“ řekl premiér v demisi Petr Fiala (ODS).

Nejednoznačná je zatím reakce obchodníků na energetických burzách. Na německé energetické burze EEX cena povolenky ETS2 spadla na zhruba 50 eur. Naopak na burze ICE se stále cena nového typu povolenky drží na úrovni okolo 70 eur. Vzhledem k nízké likviditě a malému objemu obchodů však z těchto hodnot nelze dělat zásadní závěry.

Mohlo by vás zajímat

Vývoj ceny emisní povolenky EU ETS 2 na burze. Zdroj: ICE

Co provede nová vláda?

V českém případě je příběh povolenek ETS2 ještě zamotanější. Strany vznikající vládní koalice – ANO, SPD a Motoristé sobě – se dohodly na tom, že odmítnou tyto nové platby za emise zavést. Podle nich pouze zvýší náklady českých domácností a žádný užitek nepřinesou. Zastropování ceny považují představitelé budoucí koalice za nedostatečné opatření. Otázkou zůstává, jak na tuto rebelii zareaguje Evropská komise.