Jde o klíčový post pro pražskou dopravu. Teď ho čeká změna. Náměstkem pražského primátora se má po Zdeňku Hřibovi stát pirátský zastupitel Jaromír Beránek. Kam chce pražskou dopravu směřovat? „Kdo seje další silnice, sklízí auta. Kdo má za ušima, podporuje kapacitní kolejovou dopravu,“ tvrdí.

Na sociálních sítích o sobě píše, že je nadšenec do moderních technologií, otevřených dat a udržitelné dopravy. „Kdyby to někoho zajímalo, mám auto a nebojím se ho použít (pro cesty z Prahy nebo na velký nákup),“ konstatuje Beránek.

Stopka pro Smetanovo nábřeží

Na magistrátu chce Beránek pokračovat v tom, co Hřib nedokončil – omezení tranzitní dopravy. Kromě dlouhodobě chystaného uzavření Smetanova nábřeží pro auta zaměří pozornost na oblast Malé Strany a zklidnění historického jádra města. „Silný automobilový provoz má velmi negativní dopad na pravidelnost tramvajové dopravy, prostupnost pro pěší a širší možnosti využívání veřejného prostoru,“ řekl Ekonomickému deníku.

Pokud jde o automobily v ulicích, klíčem je podle Beránka úprava podmínek pro parkování a zefektivnění vymáhání přestupků. Pomoci zkrotit přetíženou osobní dopravu v metropoli má i urychlení výstavby Radlické radiály, Hloubětínského tunelu nebo východní část Městského okruhu.

Čas bude důležitý

Pomoci by mu v tom měla i nová pravidla, která mají začít v Praze platit. Pražští zastupitelé 20. listopadu uložili městské radě, aby do konce února příštího roku připravila návrh systémového řízení dopravy v metropoli. Součástí má být i koordinace dopravních staveb. Magistrát a městské firmy budou soutěžit stavební zakázky, které ovlivňují automobilovou nebo městskou hromadnou dopravu, i na délku prací. Váhu tak nebude mít pouze cena.

Podle Beránka se přístup, kdy se řešil u zakázky i čas, osvědčil u rekonstrukce Barrandovského mostu: „Tento přístup zkrátil dobu oprav o celou jednu stavební sezónu.“

Mohlo by vás zajímat

Současný systém uzavírek je roztříštěný a obtížně se v něm dohledává odpovědnost. „Část uzavírek povolují městské části, část magistrát a některé dokonce ministerstvo dopravy,“ upozornil Beránek.

Poslední slovo bude mít Praha?

Hřib by měl podle Beránka ještě připravit legislativní změny, které městu dají jednotné kompetence u uzávěr či omezení provozu na klíčových komunikacích. „Uzavírky na Pražském okruhu by měly být potvrzovány až se závazným stanoviskem Prahy. Odpovědnost za plynulost provozu by zase měla ležet jednoznačně u silničních správních úřadů. Jedině tak lze dosáhnout konzistentní koordinace napříč celým městem,“ míní Beránek.

Pražská doprava, kolony a souběh zásadních uzavírek hýbou už od léta veřejností. Hřib sklidil kritiku například za souběh uzavření trasy metra C se stavebními pracemi na magistrále u Muzea. Kvůli omezené průjezdnosti hlavní pražské dopravní tepny stály autobusy linky náhradní dopravy i desítky minut v kolonách.

Na podzim reptání řidičů i dopravní expertů ještě zesílilo. V době největší „kalamity“ v polovině listopadu trávili řidiči v koloně kolem Václavského náměstí, magistrály až k Nuselského mostu dokonce celé hodiny. Váznoucí doprava v bočních ulicích paralyzovala i autobusové a tramvajové linky. Podle Dopravního podniku hlavního města Prahy nabíraly zpoždění až 30 minut.

Magistrála
Beránek odmítá, že by byla situace v osobní dopravě v Praze kritická. Průjezdnost podle něj nevybočuje z průměru evropských metropolí. Foto: Tereza Čapková

Beránek ale odmítá, že by byla situace v metropoli kritická. Průjezdnost Prahy podle něj nevybočuje z průměru evropských metropolí. S podzimními měsíci navíc tradičně přichází silnější automobilový provoz, který se potkává se závěrem stavební sezóny. „Co se týče dostupných dat, tak například podle TomTom Traffic Indexu je Praha v průměrných dojezdových dobách na lepším evropském průměru,“ tvrdí.

Investice do trolejbusů i metra

Přesto je potřeba pokračovat v investicích, které mají hlavnímu městu ulevit. Na seznamu má Beránek i odblokování pokračování výstavby metra linky D, dokončení stavby Dvoreckého mostu, výstavbu nových tramvajových tratí či zahájení provozu nových trolejbusových linek. „V maximální míře budu podporovat investice do kolejové dopravy, která nabídkou nových rychlých spojení přiláká část lidí, jež v současnosti využívají dopravu automobilem,“ říká.

Aktuálně je Jaromír Beránek na pozici náměstka primátora nominovaný zastupitelským klubem Pirátů. Na post ho bude muset v on-line volbě potvrdit i krajské fórum pražských Pirátů. Podobně postupovalo například u podpisu koaliční smlouvy v roce 2023. Piráti mají v plánu o Beránkovi hlasovat od 5. do 8. prosince. Předcházet tomu bude 4. prosince „rozprava o návrhu změny koaliční smlouvy“.

„Od zastupitelského klubu i od krajského sdružení cítím podporu a zároveň i oporu v řešení klíčových dopravních otázek,“ dodal Beránek.