Pražské hlavní nádraží narazilo na kapacitní limity. Správa železnic proto připravuje prodloužení severních nástupišť, které umožní odbavovat i delší soupravy. Projekt je předvojem rozsáhlé přestavby nádraží v rámci železničního uzlu Praha za 185 miliard korun, která má začít v roce 2035.

Úpravy nástupišť plánuje Správa železnic v letech 2027 až 2028. V současnosti se připravují podklady pro vypsání záměru projektu. Náklady Správa železnic neupřesnila, podle mluvčí Nely Eberl Friebové budou součástí dokumentace.

Na prodloužená nástupiště budou moci zajíždět i nové delší soupravy EMU 400, jejichž nákup chystá Praha společně se Středočeským krajem. Při úpravě nástupišť se bude zároveň obnovovat i kolejového rozvětvení a instalovat nové zabezpečení.

Čtěte také: Dopravci už hledají výrobce nových vlaků. Obří zakázka za 142 miliard se rozbíhá

Mohlo by vás zajímat

Mapa
Železniční uzel Praha, návrhy tunelů. Foto: Správa železnic

Náročnější úpravou má projít celé hlavní nádraží v rámci projektu Železničního uzlu Praha. Ten má výrazně zvýšit kapacitu celé pražské železniční sítě a odlehčit nejvytíženějším tratím, jako je například ta na Kolín. Pod povrchem Prahy povedou dvě samostatné tunelové trasy se čtveřicí nových podzemních zastávek, centrální stanice bude pod hlavním nádražím.

Se stavbou se má začít v roce 2035, tak dlouho ale Správa železnic s navyšováním kapacity čekat nechce.

„Nezávisle na tom, abychom čekali na termíny a souhlasná stanoviska, jsme se domluvili, že chceme prodloužit jednotlivá nástupiště směrem k Libni a že zanikne přechodová lávka,“ popsal na konferenci Hospodářské komory Praha2050+ generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. V rámci ranních nebo odpoledních špiček už podle něj není možné dostat na hlavní nádraží více souprav.

Nárůst kapacity o 25 procent

Přesto, pokud se podle Svobody železnice nedostane do tunelových částí, tak na povrchu už není pro hlavní nádraží reálné pokrýt každodenní požadavek, který je v současné době více než 150 tisíc cestujících. Za posledních pět let narostl podle Svobody počet cestujících o 25 procent.

Mapa
Návrh Centrální stanice Praha hlavní nádraží. Foto: Správa železnic

Před pěti lety mělo na hlavním nádraží trasy 910 vlaků a nový vlakový řád pro rok 2026, který začne platit v polovině prosince, počítá s počtem 1324.

„Už se to prostě nevejde. Zpomalujeme,“ upozornil Svoboda. Dalším řešením je podle něj přidat u některých železničních tras „další koleje“. Významnou roli mají sehrát i vysokorychlostní železniční tratě. „Není to jenom o vyšší rychlosti, ale vyřeší nám to bolavé místo v podobě odlehčení koridorových tratí,“ podotkl Svoboda.

Linky stále přibývají

Na přetíženou kapacitu hlavního nádraží upozorňuje i výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) Petr Moravec, podle kterého se v centru hlavního města sbíhá několik problémů najednou.

Středočeský kraj a organizace Ropid, kteří organizují městskou a příměstskou hromadnou dopravu v pražské aglomeraci, objednaly společně další linky, které tam zajíždějí a kapacitu využívají. Na organizaci dopravy na hlavním nádraží má vliv i to, že České dráhy začaly nasazovat na dálkové spoje soupravy ComfortJet, sdělil už dříve Ekonomickému deníku.

Do stávající situace vstupuje i fakt, že se rekonstruují další významné pražské železniční uzly, které by byly schopny odbavit jak dálkovou, tak i příměstskou dopravu.