Na dálnici D4, která funguje jako první v Česku v režimu veřejného a soukromého partnerství (PPP projekt), platí přísnější provozní normy než jinde. Operátoři mají reakční časy stanovené smlouvou do terénu vyjíždějí každý den.
„Náš operátor dělá i o víkendech, tedy 365 dní v roce,“ sdělila Ekonomickému deníku Daniela Pedret mluvčí sdružení Via Salis, které za PPP projektem stojí a řídí koncesi.
Nestandardní jízda
Právě díky četnosti inspekčních jízd mohla hlídka podle Pedret okamžitě reagovat na hlášení operátora o automobilu, který se na dálnici choval nestandardně. „Informoval hlídku, a ta okamžitě vyrazila na místo a díky rychlému zásahu pravděpodobně zachránila život řidiči, který dostal infarkt,“ uvedla. Od začátku roku zaregistrovali operátoři celkem 24 dopravních nehod.

K incidentům se v rámci asistence řidičům vyjíždí průměrně desetkrát týdně. Jde o zabezpečení provozu i samotných vozidel, která mají potíže. „Reakční časy na různé události jsou stanoveny přímo koncesní smlouvou a už to, že jsou časy takto vymezeny, není na našich dálnicích standardní,“ dodala Pedret.
Například na opravu svodidel po nehodě má ze smlouvy operátor čas 48 hodin, v průměru se opravuje podle mluvčí Via Salis za 18 až 19 hodin.
Mohlo by vás zajímat: Tipy na aktivní víkend v přírodě: turistika, cyklistika a relax
Mohlo by vás zajímat
Desítky kamer na dálnici
Provoz na dálnici a na odpočívkách mezi Prahou a Pískem sleduje více než 200 kamer. Pedret uvedla, že v zadání projektu byl požadavek ministerstva dopravy na stoprocentní pokrytí dálnice. Část kamer měří rychlost, část slouží k dohledu na komunikaci.
„Na české poměry zvýšený počet kamer potvrdil, že je to velký přínos při řešení dopravních nehod nebo jakýchkoliv událostí. Tím, že operátor vidí na celou dálnici a část sytému automaticky i detekuje incidenty, je pomoc účastníkům provozu rychlá a efektivní,“ podotkla Pedret.
Operátor dálnice, společnost Via Salis Operations, má aktuálně 50 zaměstnanců, z toho 10 v dohledovém centru. Společnost je ze sta procent vlastněna Vinci Highways, která má na starosti spolu s Meridiam koncesi. Ta potrvá celkem 24 let, pak bude dálnice předána zpět státu. PPP projekt D4 zahrnoval dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem a modernizaci dalších 16 kilometrů starších úseků.