Železniční nákladní doprava se potýká s problémy. Trh klesá, ziskovost se propadá a přeprava tradičních komodit jako uhlí či dřevo je na ústupu. Jedním z mála segmentů, které stabilně rostou, je kombinovaná přeprava, kdy zboží cestuje část trasy po kolejích a část po silnici.

Za první pololetí letošního roku přepravila tímto způsobem dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo zhruba 3,7 milionu tun zboží – meziročně o půl milionu tun více. Daří se jí především v Německu, kde působí od roku 2020 pobočka firmy. Za letošní první pololetí převezla 2,2 milionu tun zboží, tedy stejně jako za celý rok 2023. V roce 2024 to bylo 3,3 milionu tun zboží.

„Růst přeprav v kontejnerech je potvrzením správnosti trendu spolupráce mezi železnicí a silnicí,“ uvedl ředitel odboru podpory prodeje ČD Cargo Michal Roh. Pro další rozvoj je ale podle něj potřeba další výstavba logistických terminálů i sjednocení podmínek pro oba dopravní módy.

Nadějný automotive

Přepravu táhne i automobilový průmysl a převozy automobilů i náhradních dílů. ČD Cargo za první pololetí vezlo přibližně 800 tisíc tun zboží, což je o zhruba 100 tisíc tun více než ve stejném období loňského roku. Přesto není podle Roha důvod k přehnanému optimismu.

„Postupně se rozvíjejí také přepravy autobaterií a tento segment považujeme za velmi perspektivní,“ konstatoval Roh. Další potenciál se ale bude odvíjet od toho, jak se bude dařit evropským automobilkám, zejména těm českým a slovenským. Stabilní situace je podle Roha v přepravě pohonných hmot a také ve stavebninách.

Mohlo by vás zajímat

Budoucnost? Šrot a biomasa

Perspektivu vidí Roh i v produktech cirkulární ekonomiky jako je komunální odpad, biomasa nebo železný šrot. Uvedl i rozvoj dopravních služeb v zahraničí. „Snažíme se prosadit železnici při realizaci velkých stavebních projektů, jakým je například výstavba jaderné elektrárny v Dukovanech, nebo při těžbě nerostných surovin, jako je lithium. Ale v obou případech je to běh na dlouhou trať,“ konstatoval Roh.

Areál jaderné elektrárny Dukovany
Pohled na areál jaderné elektrárny Dukovany. Foto: ČEZ

U materiálů, jako je dřevní štěpka a dalších alternativní paliv, ČD Cargo neeviduje prozatím žádný velký nárůst. „Ten se dá očekávat až v dalších letech, kdy budou vybudována nová zařízení na energetické využití odpadů, respektive dojde k ukončení skládkování odpadu a také budou dokončeny investice do nových kotlů na spalování biomasy,“ dodal Roh.

Uhelný výkyv

Podle ČD Cargo paradoxně meziročně narostla o přibližně 20 procent přeprava hnědého uhlí. „Zde se projevil zvýšený zájem odběratelů v zimních měsících. Je to však pouze výkyv, který se už nebude opakovat. Potvrzují to i objednávky z posledních týdnů,“ popsal Roh. Oproti roku 2023 je pokles přibližně třicetiprocentní.

Čtěte také: Co stojí za propadem nákladní dopravy? Ztrátu ČD Cargo mají zachránit i moderní energetická paliva

ČD Cargo očekává, že v roce 2026 převeze přibližně 40 milionů tun zboží. Loni firma přepravila 56,7 milionu tun nákladu, meziročně o 2,7 milionu tun méně. Na dosavadní pokles trhu reaguje propouštěním zaměstnanců, do konce roku propustí až desetinu celkového počtu, a rozprodejem vozového parku. Do loňského roku měla firma ve flotile 21 tisíc vozů, po dokončení rozprodeje počítá s počtem 15 až 16 tisíc vozů.

Pokles v přepravách pevných paliv navíc bude pokračovat, dojde k ukončení těžby černého uhlí v OKD, počítá se s dalším útlumem jednotlivých vozových zásilek. „Pokud však bude pokračovat útlum evropského průmyslu a energetiky tak jako nyní, očekáváme, že trh se zmenší ještě razantněji, stejně jako naše přepravní objemy,“ upozornil Roh.

Temná strana Green Dealu

Společnost se zároveň musí vypořádat s vysokými cenami energií. ČD Cargo realizuje podle Roha přes 90 procent výkonů v elektrické trakci. A právě zde se projevuje jeden z paradoxů Green Dealu.

Na základě cen emisních povolenek vzrostla od roku 2018 železničním dopravcům cena za trakční elektřinu zhruba ze 2 Kč/kWh na současných 3,67 Kč/kWh včetně regulované složky. V letošních zimních měsících se podle Roha cena pohybovala na úrovni 4,25 Kč/kWh. „To je nárůst nákladů pro železnici o 80 procent. Nafta mezitím zdražila jen o 6 procent, ze 31,60 na 33,34 Kč/l a její cena nyní spíše klesá,“ upozornil Roh.

Na nepoměry mezi železniční a silniční nákladní dopravou upozornil v rozhovoru také člen prezidia Federace strojvůdců David Votroubek.