Evropský parlament schválil legislativu, která zpřísňuje požadavky pro výrobce aut. Větší podíl recyklovaných materiálů sníží podle zpravodaje předlohy Jense Giesekeho závislost celého kontinentu na dovozu surovin.

Zpravodaj Evropského parlamentu Jens Gieseke (EPP/Německo) v rozhovoru pro zpravodajský portál EU Perspectives hovořil o přínosech nové legislativy. Umožní udržitelnější produkci automobilového průmyslu díky opětovnému využívání řady materiálů. Návrh nařízení schválilo 431 poslanců Evropského parlamentu.

Je cíl 20 procent recyklovaného plastu pro nová auta realistický vzhledem k současným problémům s dodávkami a náklady?

Ano. Návrh dává průmyslu flexibilitu tím, že rozšiřuje definici plastů a zahrnuje průmyslový odpad. Cíl se začne uplatňovat až šest let po přijetí nařízení. Výrobcům to dává dostatek času na přizpůsobení, zvýšení recyklačních kapacit a následné snížení nákladů.

Jak návrh zajistí, aby byla pravidla pro recyklovatelnost povinná a dodržovala se zejména u menších výrobců?

Cíle se vztahují na všechny výrobce. Vozidla mohou výrobci uvést na trh EU pouze v případě, že splňují požadavky nařízení. V praxi je velmi vzácné najít mezi hlavními výrobci automobilů malé a střední podniky. Tento sektor ovládají velcí výrobci originálních dílů. Ochranu pro malé a střední podniky jsme zajistili tím, že jsme z působnosti nařízení vyloučili karoserie a speciální vozidla. Jako jsou obytné automobily, přívěsy a sanitky. Tím se zamezí nepřiměřené zátěži pro menší provozovatele.

vrakoviště
Evropský parlament schválil nové nařízení o oběhovém hospodářství a vozidlech na konci životnosti. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Jak legislativa řeší problémy recyklace nebezpečných materiálů?

Návrh týkající se vozidel s ukončenou životností posiluje ochranu před nebezpečnými látkami ve vozidlech tím, že vyžaduje minimalizaci jejich přítomnosti v průběhu celého životního cyklu. Komise s podporou Evropské agentury pro chemické látky přezkoumá látky, které mohou být důvodem k obavám, protože poškozují zdraví, životní prostředí nebo kvalitu recyklace. Komise může sestavit specifický seznam pro jednotlivá vozidla s následnými opatřeními.

Časem nové typy vozidel nebudou obsahovat olovo, rtuť, kadmium ani šestimocné sloučeniny chromu. Budou ale definované výjimky pro případy, kdy nejsou žádné alternativy a socioekonomické přínosy převažují nad riziky.

A recyklace baterií?

Pokud jde o recyklaci baterií, návrh vyžaduje, aby se akumulátory a elektrické pohony demontovaly a měnily bez poškození, což umožňuje opravu, opětovné použití a řádné zpracování na konci jejich životnosti. Podrobné cíle a povinnosti v oblasti recyklace jsou stanoveny v nařízení EU o bateriích, nový návrh zajišťuje jejich bezpečnou demontáž. Vytváří se tím systém, který podporuje jak vysoce kvalitní recyklaci, tak oběhové hospodářství.

Je tento zákon v souladu s širšími cíli oběhového hospodářství a Zelené dohody?

Rozhodně. Nařízení má posílit nezávislost Evropy na zdrojích, stanovit jasné environmentální povinnosti pro nakládání s vozidly na konci životnosti a podpořit oběhové hospodářství pomocí závazných cílů pro recyklované plasty. Na základě posouzení dopadů mohou být zavedeny také další cíle pro klíčové materiály, jako je ocel a hliník, což zajistí soulad s cíli EU v oblasti oběhového hospodářství a Zelené dohody.

Obával jste se, že některé část návrhu poslanci neschválí?

Návrh nařízení přijala široká většina zákonodárců. Zejména ze středových frakcí Evropského parlamentu, konkrétně frakcí S&D, Renew a ECR. Usilovně jsme pracovali na dosažení vyváženého kompromisu, který zohlední zájmy všech hospodářských subjektů v rámci dodavatelského řetězce.

Mohlo by vás zajímat