I když Brno slavnostně odstartovalo projekt prodloužení tramvajové trati na sídliště Kamechy už letos v únoru, stavební povolení, zatím nepravomocné, vydal Dopravní stavební a energetický úřad (DESÚ) až teď. Stavba projektu za 1,8 miliardy korun může začít až po nabytí právní moci.
Brněnský magistrát původně počítal s termínem spuštění stavby už na podzim 2024. Pro Brno je prodloužení tramvajové trati z Bystrce na Kamechy jedním nejvýznamnějších a nejnákladnějších infrastrukturních projektů v historii městské hromadné dopravy.
Nejdříve archeologové
Ještě před vydáním stavebního povolení se od února podle mluvčího brněnského magistrátu Filipa Poňuchálka dělaly na projektu přípravné práce. „Během nich došlo například k povolenému kácení dřevin, rekognoskaci terénu, archeologickému záchrannému výzkumu, vytyčení sítí, vybudování základní geodetické sítě a zpracování následné projektové dokumentace pro realizaci,“ sdělil Ekonomickému deníku. Samotné práce na tramvajové trati budou následovat, jakmile povolení nabyde právní moci.
Prodloužení tramvajové trati povede od tramvajové smyčky Ečerova v Bystrci do nové smyčky v ulici Hostislavova v sídlišti Kamechy. Délka prodloužené trati bude 1,4 kilometru. Kromě nové dráhy, která povede také v tunelu, se v rámci projektu počítá s úpravami pozemních komunikací, stavbou mostu a přeložkami inženýrských sítí.

Most protne tramvajovou trať, propojí Vejrostovu a Šemberovu ulici a bude alternativním napojením oblasti obkroužené ulicemi Foltýnova–Kuršova. Tunel má být podle projektu ražený. Stavba je navržená jako dvoukolejná. Provoz by měl začít v prosinci 2027.
Konec přestupů
Primátorka města Brna Markéta Vaňková (ODS) uvedla, že prodloužení trati zlepší dostupnost oblasti a přispěje k ekologičtější a efektivnější přepravě místních obyvatel. Stavba trati je společnou investicí města a dopravního podniku.
Po zprovoznění nové tramvajové trati by už místní nemuseli přesedat a využívat autobusové linky 52 a 54. Jak už Ekonomický deník informoval, do smyčky Kamechy bude zajíždět tramvajová linka 1 a přibližně polovina spojů tramvajové linky 3 prodloužených ze smyčky Rakovecká. Přepokládaná doba průjezdu včetně zastávek jsou čtyři minuty. To znamená podle dopravního podniku pro cestující časovou úsporu pět až osm minut.
Mohlo by vás zajímat
Prodloužení tramvajové trati vybuduje konsorcium TT Bystrc – Kamechy EUROVIA + TuCon + Marti Tunnel.