Vojáci nasadí umělou inteligenci ke správě diskusí na sociálních sítích. Speciální software má pomáhat filtrovat komentáře a vytvářet návrhy odpovědí. Využívat jej bude vojenský útvar z Olomouce, který spadá pod Velitelství kybernetických sil a informačních operací. Nákup byl uskutečněn krátce poté, co vyšla najevo aféra se sledováním lidí právě na sociálních sítích.

Armáda České republiky spravuje profily na sociálních sítích, kde se zejména u příspěvků s vysokým dosahem objevují stovky až tisíce komentářů. Vzhledem k rozsahu diskuse a potřebě zajištění věcné a slušné komunikace s veřejností jsme přistoupili k využití moderního nástroje, který správci sociálních sítí pomáhá vyhodnocovat komentáře,“ uvedla mluvčí Generálního štábu Magda Dvořáková.

Software podle ní automaticky rozpoznává a skrývá spam či vulgarity. V omezené míře také navrhuje odpovědi – na základě informací, které mu předem poskytne výhradně správce profilu.

Tento nástroj nikdy neodpovídá sám – každá odpověď prochází osobní kontrolou a schvalováním,“ zdůraznila Dvořáková.

Mohlo by vás zajímat

vojáci kybernetický boj
Před nedávnem se objevila aféra, při níž měli být v rámci cvičení sledováni na sociálních sítích odpůrci armády a politici. Ilustrační snímek. Foto: Velitelství informačních a kybernetických sil

Cílem je kultivace diskusí a úspora času

Podle mluvčí je hlavním cílem nasazení nástroje kultivace prostoru pro diskusi občanů se zástupci armády a zároveň efektivní správa velkého množství interakcí, které armádní profily generují.

Zakázka byla malého rozsahu a dle armády byla vysoutěžena podle pravidel. „Minimální lhůta na její vysoutěžení je šest pracovních dnů. Což bylo dodrženo,“ uvedl Generální štáb.

Kolik armáda za software zaplatí? Podle Dvořákové není povinnost zveřejňovat předpokládanou hodnotu zakázky, a to z důvodu ochrany hospodářské soutěže. „Předpokládaná hodnota byla uveřejněna na profilu zadavatele,“ uvedla.

logo vojenský útvar
Cílem nákupu software s umělou inteligencí je podle armády nasazení nástroje pro kultivaci prostoru pro diskusi občanů se zástupci armády a zároveň efektivní správa velkého množství interakcí, které armádní profily generují. Foto: Velitelství informačních a kybernetických sil

Nasazení AI řeší psychologické operace

Uživatelem nového nástroje bude Vojenský útvar 4159, který podle armádní struktury funguje jako středisko CIMIC/PSYOPS. Spadá pod Velitelství kybernetických sil a informačních operací. Zkratka PSYOPS znamená psychologické operace – tedy ovlivňování veřejného mínění nebo nálad protivníka i vlastních obyvatel.

Licence na nástroj bude platná jeden rok.Vzhledem k technologickému vývoji by po roce daná licence nemusela splňovat aktuální poptávané podmínky,“ uvedla Dvořáková.

Armáda vybrala levnější nabídku

Zakázky se účastnily dvě společnosti: pražská MAMA TELMA AI s.r.o., která nabídla cenu 1 446 000 korun bez DPH, a ostravská XEVOS Solutions s.r.o., jejíž nabídka činila 156 330 korun bez DPH.

Vyhrála levnější nabídka. S DPH armáda zaplatí za software 189 159,30 korun.

Aféra: Poslanec upozornil na tajný projekt sledování lidí na sítích

Záměr armády využívat nástroje pro analýzu a sledování diskusí vyvolal nedávno ostrou kritiku. Poslanec ANO Pavel Růžička upozornil na dokumenty armády, které odhalovaly projekt sledování veřejnosti na sociálních sítích. Ten armáda označila za pouhé cvičení a došlo k tvrdému střetu s poslanecm Růžičkou.

Podle něj šlo o zpravodajskou operaci zaměřenou na mapování názorů a emocí veřejnosti, vedenou pod krycími názvy „Volby 2025“ a „Karel“. Tyto aktivity podle Růžičky zasahovaly do práv na svobodu projevu a nebyly dostatečně transparentní. Armáda podezření zneužití dat odmítla.