S vrcholem prázdnin sílí dohled nad dálkovými i zájezdovými autobusy. Inspekce silniční kontroly (INSID) zintenzivnila prověrky dodržování bezpečnostních přestávek a režimu práce řidičů, kteří vozí cestující do dovolenkových destinací.

Červenec a srpen jsou podle ředitele kontrolní sekce inspekce Pavla Bergmana měsíce se zvýšenou intenzitou cestovního ruchu a dobou zájezdů zejména na jih Evropy. Cílem je tak posílit bezpečnost na silnicích během hlavní turistické sezóny.

Dlouhé a namáhavé cesty jako riziko

Kontroly se soustřeďují zejména na zásadní dopravní tahy. Jde o oblasti Znojma, Mikulova či Hatí a pozornost se upíná i na Folmavu a Rozvadov. „Autobusy jsou specifické, udělá se rychlá obhlídka technického stavu, pneumatik, čelního skla, ale zaměřujeme se zejména na dodržování pracovního režimu řidiče, maximální doby řízení a dodržování bezpečnostních přestávek a toho, zda řidiči odpočívají,“ uvedl Bergman. Jde podle něj o dlouhé a namáhavé cesty, proto je taková kontrola důležitá. „Unavený řidič je potenciálně velký malér,“ podotkl Bergman.

Sedačky
Cestující si mohou během kontrol odskočit. Foto: Pixabay

Kontroloři zároveň musí při prověrkách zohlednit, že jsou autobusy plné lidí včetně seniorů a dětí, k „odstavování“ se tak vybírají místa, kde je čerpací stanice nebo motorest. „Inspektoři jsou poučení, že se mají chovat přívětivě, mají slušně pozdravit a cestující vyzvat, že se mohou jít protáhnout. Mají v podstatě 25 minut volno a mohou se jít občerstvit,“ přiblížil Bergman.

V noci i k ránu

Kontroly se často plánují na dobu od pátečního odpoledne do dvanácti hodin večer. Přizpůsobují se pravidlům zájezdových turnusů a tomu, že řidiči postupně po republice nabírají cestující. Další vlna je pak v neděli, kdy se v tento den zájezdy vrací, kontroly mohou být až do tří hodin ráno.

Od začátku léta inspekce prověřila 14 autobusů s českou registrací, 44 autobusů s evropskou registrací a šest autobusů ze třetích zemí, ty podle Bergmana vyšly z kontrol nejlépe. Inspektoři počty pochybení převádějí na dny, u tuzemských autobusů zjistili jednu a více závad u šesti dnů, u evropských to bylo 6,6 dne. „Nabylo to tak špatné,“ konstatoval Bergman.

Až půlmilionové pokuty

Pokud už se nějaké pochybení zjistí, může řidič na místě dostat blokovou pokutu a pokud má „přetaženou“ dobu řízení, tak má zakázanou dobu jízdy do doby, než si odpočine. Autobus s lidmi tak může zůstat odstavený až do chvíle, než by za řidiče například přijela náhrada. S dopravci se vedou správní řízení, která si řeší jednotlivé kraje a podle závažnosti přestupku i četnosti je to na rozhodnutí krajského úřadu jakou pokutu udělí. Může jít až o půl milionu korun.

Vůz, muž
Dopravní inspekce. Foto: INSID

Na kontrolách spolupracuje Inspekce silniční kontroly i s policií. Důvodem je i omezený počet kontrolních míst. Kontrolovat se tak mohou dva až tři autobusy najednou.

„Vás poslouchat nemusím“

Inspektoři se běžně zaměřují zejména na kontroly nákladních automobilů. Od 1. července mohou nově bez asistence policie vozidla zastavovat, ukládat pokuty příkazem na místě a vybírat kauce nebo odebírat doklady i SPZ.

S novinkou nemá většina řidičů problém, ale najdou se i výjimky. V polovině července řidič nákladního auta v úterý na Karlovarsku odmítl kontrolu Inspekce silniční dopravy (INSID). „Nejste státní, vás poslouchat nemusím,“ řekl a z místa kontroly odjel. Následně ho dohnala policie. Aktuálně mu hrozí pokuta 200 tisíc korun. Takové případy jsou ale podle inspektorů ojedinělé.

Mohlo by vás zajímat

Stotisícová kauce

Inspektoři se zaměřují zejména na upevnění nákladu, bezpečnostní přestávky a doba odpočinku, manipulace s tachografy. Řeší také nízkorychlostní vážení.

INSID informovala například o polském dopravci, který jel 22. června s nadrozměrným nákladem bez povolení ke zvláštnímu užívání komunikace. Kontrola skončila odstavením vozidla, pokutou ve výši 15 tisíc pro řidiče a kaucí 100 tisíc pro dopravce. Obojí bylo podle komentáře INSID na sociální síti X uhrazeno, řidič ale musel pět dní čekat na příslušné povolení.