Projekt na rozšíření a prodloužení přistávací dráhy Letiště Karlovy Vary se zadrhl. Dokumentaci, která měla být hotová už loni, stále chybí potřebná razítka. Kraj, který je vlastníkem letiště, aktuálně upravuje smlouvy s projektanty.
Stávající ranvej se má prodlužovat o 360 metrů, konkrétně z 2150 na 2510 metrů. Rozšiřovat se má z 30 na 60 metrů. Dotažení projektu do fáze stavebního povolení ale narazilo na problémy v části „vodohospodářského řešení“.
Spor o vypouštění vody
Podle mluvčí Karlovarského kraje Jitky Čmokové jde konkrétně o vypouštění vod do Cínového potoka. S tím ale počítá i vydané posouzení vlivu na životní prostředí EIA.
„Zatím máme nesouhlasné stanovisko od Povodí Ohře. Ale tam už proběhlo několik velmi konstruktivních jednání směřujících k dodání podkladů s vysvětlením navrhovaného řešení či doplněním projektové dokumentace,“ vysvětlila mluvčí. Nesouhlasné stanovisko vydaly také Lázeňské lesy a parky Karlovy Vary, kteří jsou správci toku Cínového potoka a statutární město Karlovy Vary jako vlastník toku.
Změny, které požadují, jsou podle mluvčí neakceptovatelné a v rozporu s vydaným závazným stanoviskem EIA. „Dosud nedošlo ke shodě mezi dotčenými orgány a zpracovatelem projektové dokumentace,“ dodala.
Mohlo by vás zajímat
Neúměrně dlouhé řízení
Povolovací řízení trvá podle mluvčí neúměrně dlouho a zhotovitel „bez vlastního zavinění a bez možnosti tuto situaci předvídat“ nemůže plnit svou práci v termínech původně uzavřené smlouvy. Karlovarský kraj se tak nově dohodl s firmami Siebert + Talaš a Sagasta, které projektovou dokumentaci řeší, že se lhůta pro její finální zpracování nebude vázat na termín podání žádosti o povolení záměru, ale na termín nabytí právní moci povolení stavby.
„Smluvní strany se dohodly na uzavření dodatků k už uzavřeným smlouvám, které upravují původní termín předání projektové dokumentace včetně předání finálního BIM modelu se zapracovanými požadavky a připomínkami ze stavebního řízení,“ dodala mluvčí.
Cílem úprav karlovarského letiště je, aby mohla na dráze přistávat větší letadla. Kraj si od toho slibuje větší zájem turistů o lokalitu, rozšíření provozu letiště na celý rok a získání dalších operátorů. Náklady na stavbu vycházejí v současnosti podle Čmokové na 1,5 miliardy korun včetně DPH. „Přesné náklady budou známy až po dokončení projektové dokumentace,“ doplnila.
Stavět se má souběžně

Obě fáze plánuje kraj realizovat souběžně a tím snížit dobu, po kterou bude muset být letiště uzavřeno. Předpokládá, že získá potřebná povolení do konce roku 2025. Následná realizace stavebních prací je podle mluvčí závislá na rozhodnutí Karlovarské kraje a koordinaci výstavby s realizací dálnice D6.
Karlovarský kraj provoz letiště dotuje a podle dřívějších vyjádření věří, že se postupně s rozšiřující nabídkou letů dostane do černých čísel. V roce 2023 bylo letiště ve ztrátě zhruba 25,8 milionu korun.
Hospodaření je ztrátové, co s tím?
Ztrátový byl i rok 2024. Letos v únoru označil náměstek hejtmanky Karlovarského kraje Martin Hurajčík situaci v letecké dopravě za velmi složitou. „Přestože jsme zaznamenali zvýšený počet odbavených letů, letiště skončí ve ztrátě 23,4 milionu korun, což je v souladu s plánovaným výsledkem pro rok 2024, který byl stanoven na mínus 25,4 milionu korun,“ uvedl Hurajčík.
Karlovarský kraj nyní hledá způsoby, jak posílit ekonomickou udržitelnost letiště. „Musíme se zaměřit na zvýšení výnosů a optimalizaci nákladů, abychom zajistili dlouhodobou stabilitu letiště,“ dodal Hurajčík.
Počty cestujících stoupají
V loňském roce odbavilo Letiště Karlovy Vary nejvíc cestujících za pět let, celkem 37 990. Největší zájem byl o charterové lety do letních destinací, jako jsou turecká Antalye, tuniský Monastir nebo bulharský Burgas a Varna. Úspěch měla i pravidelná linka do Taškentu a sezónní spojení s Tel Avivem.
O rok dříve lety z Karlových Varů zajišťovaly tři cestovní kanceláře, které získaly na otevření nových linek od Sdružení Karlovarského kraje pro rozvoj leteckých linek příspěvek. Následně ale došlo k úpravám letového řádu, protože některé destinace u cestujících neuspěly.
„Z nabídky byly staženy lety na Rhodos a do Heraklionu. Významně byla ovlivněna také kapacita pravidelné linky do Tel Avivu, kde se vzhledem k politické situaci využívala menší letadla, než bylo původně plánováno,“ uvedla dříve jednatelka Letiště Karlovy Vary Alice Justina Undus.