Pražské metro projde další technickou prověrkou. Dopravní podnik hlavního města Prahy vypsal tendr na diagnostický průzkum stropní konstrukce stanice Strašnická. Odhalit má případné poruchy skryté pod povrchem.

Diagnostické průzkumy jsou podle Anety Řehkové z pražského dopravního podniku běžnou součástí péče o technický stav stanic, zejména před významnějšími stavebními zásahy nebo připravovanou rekonstrukcí.

Bezpečnost provozu není ohrožena

Předběžné náklady na provedení průzkumu dopravní podnik vyčíslil na 1,5 milionu korun. Lhůta pro podání nabídek je 23. června. Rozhodovat bude nejnižší nabídková cena. Diagnostický průzkum by se měl zaměřit na stropní konstrukci stanice a její hydroizolaci. „Cílem je ověřit technický stav těchto částí objektu a včas identifikovat případné potřeby údržby nebo opravy,“ upřesnila Řehková.

Žádné vážné poruchy konstrukce podle mluvčí podniku nebyly zjištěné, bezpečnost provozu proto není ohrožena. Dodala, že průzkum vychází z doporučení pravidelných kontrol a slouží jako podklad pro další plánování údržby či případné stavební úpravy.

Půl roku a pouze ráno

Vítěz veřejné zakázky by měl provést podle dokumentace analýzu betonových nosných konstrukcí, stavebně technický průzkum stropní konstrukce stanice s ohledem na poškozené části nosníků a vyhodnotit závady. Zároveň by měl navrhnout technologický postup pro opravu a sanaci poškozených konstrukcí.

Rekonstruuje se na všech trasách pražského metra. Ilustrační snímek. Foto: Tereza Čapková

Práce diagnostického průzkumu mají trvat šest měsíců a odebírání vzorků se uskuteční podle zadání v dobách přepravní výluky od 0:50 do 3:40 hodin.

Miliardové rekonstrukce

Zatímco Strašnická je pouze pod drobnohledem, na jiných stanicích už probíhají miliardové rekonstrukce. Na Florenci se opravuje stropní deska a vestibul stanice. Práce, které začaly v roce 2022, mají trvat do konce příštího roku.

Obnovou v současnosti procházejí také stanice metra Pankrác na lince „C“ a Českomoravská na trase „B“. Uzavřeny mají být pro cestující do konce letošního roku. Opravy se týkají také stanice Flora na lince „A“.

Mohlo by vás zajímat

Kompletní rekonstrukce čeká také stanici Hradčanská na lince A. Cena zakázky přesahuje 1,1 miliardy korun. Obnovou mají projít eskalátory, vestibul i podchod, nástupiště i výstupy z metra. Podle zadání k tendru se bude modernizovat také distribuční transformovna Hradčanská, elektrické rozvody a zařízení nebo osvětlení. Modernizace stanice, která patří k provozně nejstaršímu úseku „áčka“ a otevřela se 12. srpna 1978, má začít 1. ledna 2026.