Maďarská vláda rozhodla o vybudování nového vysokorychlostního železničního spojení mezi mezinárodním letištěm Ferencze Liszta a stanicí Nyugati. Kabinet rozhodl i o výstavbě nového nákladního letiště. Neplánuje se výstavba trati paralelní se stávající železniční sítí, ale trati, která bude integrována do stávající infrastruktury.

Obě investice budou realizovány na základě koncese – první v hodnotě 1 miliardy eur a druhá v rozsahu 0,4-1 miliardy eur, oznámil na tiskové konferenci ministr národního hospodářství Márton Nagy.

Počty cestujících rostou

Počet cestujících na budapešťském letišti v posledních letech roste průměrným ročním tempem 14 % a v loňském roce – překonávaje rekord z doby před pandemií – dosáhl 17,6 milionu cestujících. Na základě údajů z prvních čtyř měsíců letošního roku by růst mohl pokračovat.

Do roku 2030 by počet cestujících mohl překročit 20 milionů a do roku 2040 35 milionů.

Při tak velkém počtu cestujících je už přímé spojení nezbytné. Podle plánů bude nová trať vybudována pouze mezi čtvrtí Kőbánya a letištěm a letiště bude napojeno na celostátní železniční síť.

Mohlo by vás zajímat

V současné době probíhá analýza, kde přesně v areálu letiště by mohla být železniční stanice vybudována, ale pravděpodobně bude pod zemí.

Přípravy na výstavbu již byly zahájeny na základě příslušného vládního nařízení a do šesti měsíců by mohly být vypsány koncesní soutěže.

Terminál budapešťského letiště Ferencze Liszta. Foto: město Budapešť

Druhé letiště

A jak je to s novým nákladním letištěm? Podle ministra Mártona Nagyho je výstavba nového nákladního letiště nezbytná, protože budapešťské letiště se blíží k horní hranici své kapacity 400 000-450 000 tun ročně a vzhledem k nárůstu osobní dopravy již není dostatek volných slotů pro nákladní dopravu.

Vzhledem k tomu, že 84 procent nákladní dopravy pochází z Asie a Spojených států a 43 procent z toho má být z Číny, zejména z východních zemí, účast investorů v tendru na koncesi. Vláda hledá investory z Číny, Blízkého východu, Kazachstánu nebo Ázerbájdžánu, kteří by zařízení nejen postavili, ale také provozovali.

Vláda počítá s 5-6 možnými lokalitami, investice může být realizována již existující lokalita nebo formou na zelené louce. Podmínkou je, aby letiště fungovalo non-stop a z tohoto důvodu musí být provozováno v místě, které je daleko od obytného prostředí. Dalším důležitým aspektem při výběru lokality je konektivita, blízkost železniční a silniční infrastruktury.

Vysokorychlostní železnice do Ferihegy (tzv. Ferihegyi Express) je železniční trať, která se v rámci Budapešti plánuje již několik desetiletí. Její koncept se objevil již za první vlády Viktora Orbána (1998-2002) a stále se pravidelně vrací jako téma budapešťské dopravní politiky.