Historický vůz Českých drah „Clm“ čeká oprava. Poškozený je od loňského června, kdy vykolejil při nostalgické jízdě mezi Lednicí a Břeclaví. A nepůjde jen o „kosmetiku“, předpokládaná cena korekcí je tři miliony korun.
Historický vagón patří pod Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka. České dráhy uvádějí, že byl vyroben v roce 1954 a jde o řadu „Blm“.
Železniční dědictví
„Oprava je nezbytná pro další provoz vozu, zejména s ohledem na jeho specifické nasazení na tradiční sezónní lince Břeclav – Lednice. Nostalgické jízdy na jižní Moravě jsou mezi cestujícími i fanoušky železnice dlouhodobě velmi oblíbené,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
„Vůz je jedním z posledních své řady. U historických vozidel je klíčová jejich kulturní a historická hodnota. Zachováním vozu chceme přispět k uchování železničního dědictví,“ dodala.
Kamna a kotlík
Specifikem vozu „Clm“ bylo, že v původním provedení se vytápěl kamny na tuhá paliva, další vagóny této řady pak měly teplovodní vytápění s kotlíkem umístěným pod vozem, v němž se přikládalo při pobytu ve stanicích.

České dráhy už na celkovou opravu vypsaly veřejnou zakázku. Nabídky mohou zájemci předkládat do 6. června. Vítěze tendru, který nakonec vůz opraví, chtějí vybrat České dráhy na základě nejnižší nabídkové ceny.
Opravovat se budou i „Hurvínci“
Přípojný vůz „Clm“ se řadil za motorové vozy M 131.1, takzvané „Hurvínky“. Jak Ekonomický deník nedávno informoval, právě tyto vozy a vozy „Rybák“ projdou také obnovou. Budou se u nich měnit obruče na dvojkolích. Jak uvedl mluvčí Českých drah Filip Medelský, v nostalgickém provozu není taková výměna příliš častým krokem.
Mluvčí to odůvodnil i tím, že historické vozy v provozu najezdí o mnoho méně kilometrů než běžné vozy v každodenních výkonech. Obruče na dvojkolích se podle Medelského mění podle potřeby, když se sjedou na minimálně přípustnou hranici. Modernizací aktuálně projde celkem deset historických vlaků. Vítěz zakázky se má postarat jak o revizi dvojkolí, tak výměnu obručí.