Správa železnic si chce ohlídat modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. Hledá firmu, která bude sledovat v podstatě každý krok stavebních firem.
Přestavba dopravního uzlu začala oficiálně 3. března. V rámci projektu za 19,5 miliardy korun se má modernizovat 72 kilometrů kolejí, 173 výhybek, 30 mostů a 15 propustků.
Technická výpomoc
Modernizaci uzlu, kterým projede denně až pět set vlaků, vysoutěžily společnosti Eurovia CZ, Chládek a Tintěra, Strabag Rail a Elektrizace železnic Praha. Správa železnic aktuálně vypsala tendr na technickou pomoc při realizaci stavby.
Vítěz veřejné zakázky za 16,8 milionu korun by se měl účastnit pravidelných týdenních pracovních porad i kontrolních dnů stavby. Prověřovat bude podle zadání v zakázce postupy stavebních prací, kontrolovat fakturace stavby a sledovat související problematiku realizace stavby.
Kontrola rozpočtů
Jde například o vypořádání připomínek budoucího správce. Prověřovat a potvrzovat bude také potřeby vzniku méněprací a víceprací, vydávat by měl i písemná stanoviska k jednotlivým případům. Stejně tak by měl zaznamenat a projednat nesouladu realizace stavby s jednotlivými rozpočty stavby. Správa železnic u zakázky předpokládá, že bude financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Celoevropský význam
„Modernizace českotřebovského uzlu je významná v kontextu celé Evropy, protože je to důležitá křižovatka i pro mezinárodní vlaky,“ uvedl v březnu premiér Petr Fiala (ODS).
Výsledkem přestavby by mělo být zvýšení traťové rychlosti i zlepšení komfortu a bezpečnosti cestujících.
Mohlo by vás zajímat
Hotovo – 2031
V rámci stavby se v celé stanici vybuduje nový informační systém. Zrekonstruují se všechna nástupiště včetně zastřešení. Obnova čeká i stávající podchod, ze kterého se cestující dostanou výtahy na nástupiště. Hotovo by mělo být do konce roku 2031.
Poslední zásadní rekonstrukcí prošel uzel v padesátých letech minulého století během elektrizace celého hlavního tahu z Prahy na východ republiky. V současnosti mohou vlaky nádražím projíždět rychlostí maximálně 60 kilometrů za hodinu. Díky modernizaci se má jejich rychlost zvýšit na 80 kilometrů za hodinu.