Dopravci za mýtné v České republice uhradili v únoru 1,5 miliardy korun, podobně jako v lednu. Meziročně je to ale o 17 procent více. Celkem dosáhl výnos z mýtných poplatků od začátku roku do konce února 2,99 miliardy korun, informovala o tom společnost CzechToll. Více než 89 procent z celkových výnosů mýtného od začátku roku zaplatili dopravci za jízdu po dálnicích.
Necelých 11 procent připadá podle CzechToll na mýtné vybrané za jízdu po zpoplatněných úsecích silnic I. třídy. „Růst výnosů z výběru mýtného podporují také nově otevřené úseky dálnic D3, D4 a D55 z konce minulého roku. Za jízdu po dálnicích totiž platí vozidla s maximální hmotností nad 3,5 tuny vyšší poplatky, než za jízdu po původních úsecích silnic I. třídy,“ sdělil generální ředitel společnosti CzechToll Petr Chvátal.
Důležité je však podle něj zejména odvedení nákladní dopravy na dálniční tahy, kde je provoz těžkých vozidel bezpečnější, má menší dopady na životní prostředí a v konečném důsledku je ekonomičtější také pro dopravce.
Asi nejviditelnější dopad mělo podle CzechToll odvedení nákladní dopravy z centra Českých Budějovic, kde došlo po prosincovém otevření nových úseků dálnice D3 k významnému zklidnění dopravy na průtazích městem.
Mohlo by vás zajímat
„Mýtným úsekem mezi Úsilným a Pohůrkou projelo v únoru v obou směrech celkem 41 124 nákladních vozidel,“ doplnil Petr Chvátal. Před zprovozněním dálničního obchvatu všechna vozidla směřovala na průtahy Českých Budějovic. Přibližně 17 tisíc nákladních automobilů projelo v každém směru v únoru také po nově otevřené části dálnice D4.
Společnost CzechToll také informovala, že přibližně 15 procent z celkového 17procentního růstu výběru mýtného v únoru je způsobeno změnami v mýtných sazbách a zavedením nového poplatku za emise oxidu uhličitého v březnu loňského roku. Letos v březnu by se tak měly meziroční změny ve výběru mýtného vrátit zpět na jednociferné úrovně. Společnost CzechToll zpracovala v únoru 92 milionů mýtných transakcí, což znamená meziroční pokles o dvě procenta.
V České republice se od letošního ledna rozšířila silniční síť, kde se mýto vybírá, o nově otevřené úseky dálnic D3, D4, D6, D7, D49 a D55 a silnic I. třídy s čísly I/27, I/33, I/58. Nově byla také zpoplatněna část silnice I/20 u obce Klášter. Zrušeny naopak byly mýtné úseky na silnicích I. třídy číslo 22, 27, 33 a 58 v celkové délce 8,73 kilometru.
Od 1. ledna se také zároveň zvýšil poplatek za emise oxidu uhličitého V závislosti na třídě, do které je nákladní vozidlo zařazeno, podle společnosti CzechToll vzrost až o pět procent.
