Brno spustilo koncem týdne projekt prodloužení tramvajové trati do sídliště Kamechy. Náklady na stavbu 1420 metrů dlouhého úseku se vyšplhají na 1,8 miliardy korun. K zahájení provozu by mělo dojít v prosinci 2027. Rozsah a náklady dělají z trati podle Dopravního podniku města Brna jeden z nejvýznamnějších a nejnákladnějších infrastrukturních projektů v historii brněnské městské hromadné dopravy.
Stavební práce na projektu začaly 28. února, kdy měl dopravní podnik předat staveniště zhotoviteli. Brněnský magistrát původně počítal s termínem spuštěním stavby na podzim 2024.
Nová trať se napojí na stávající tramvajovou smyčku Ečerova, povede kolem ulice Vejrostova a dále podzemním tunelem pod ulicí Říčanskou. Zakončí ji nová tramvajová smyčka u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. Součástí 1420 metrů dlouhé trati je i ražený tunel o délce 320 metrů.
Podle primátorky města Brna Markéty Vaňkové (ODS) prodloužení trati zlepší dostupnost oblasti a přispěje k ekologičtější a efektivnější přepravě místních obyvatel. Stavba trati je společnou investicí města a dopravního podniku.
Mohlo by vás zajímat
„Ohromným úspěchem je fakt, že se Dopravnímu podniku města Brna podařilo zajistit dotaci z programu Doprava 2021–2027, která pokryje 85 procent nákladů. To nám výrazně usnadní realizaci tohoto klíčového projektu, jehož celkové stavební náklady činí 1,8 miliardy korun,“ uvedla primátorka s tím, že do zkušebního provozu by měla být stavba předána v prosinci roku 2027.
Přípravné práce budou obnášet kácení dřevin, přeložky inženýrských sítí a odstranění drobných staveb. Na ně naváže stavba mostu přes tramvajovou trať propojující Vejrostovu a Šemberovu ulici, který bude alternativním napojením oblasti obkroužené ulicemi Foltýnova–Kuršova.
„Další fází pak bude ražba tramvajového tunelu a stavba opěrných zdí, výstavba autobusové smyčky Kamechy, autobusového zálivu Hostislavova a parkoviště Kuršova. Finální etapou je pak realizace tramvajového svršku, montáž trakčního vedení, technologické zařízení tunelu, tramvajové trati ve smyčce Ečerova a měníren,“ sdělil radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
Konec přestupů
Pro místní bude nová trať znamenat konec přestupů. V současnosti musí přesedat a využívat autobusové linky 52 a 54. Po prodloužení tramvajové tratě na Kamechy budou lokalitu obsluhovat tramvajové linky 1 a 3. „Dalším důležitým aspektem je vliv na životní prostředí – reorganizací autobusové dopravy dojde ke snížení hlukové zátěže a emisí škodlivých látek do ovzduší,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Po otevření trati bude do smyčky Kamechy zajíždět tramvajová linka 1 a přibližně polovina spojů tramvajové linky 3 prodloužených ze smyčky Rakovecká. Přepokládaná doba průjezdu včetně obsluhy zastávek jsou čtyři minuty, což je podle dopravního podniku pro cestující značná časová úspora v řádu pět až osm minut.
O prodloužení tramvajové trati se postará Společnost TT Bystrc – Kamechy EUROVIA + TuCon + Marti Tunnel. „Práce budeme provádět ve velmi hustě zabydlené oblasti. Jsme si plně vědomi toho, že to může způsobit dočasné komplikace. Uděláme všechno proto, abychom tyto vlivy zmírnili. Hlavní stavební činnost bude probíhat souvisle vyjma zimních přestávek postupně na celé trase,“ sdělil Martin Borovka, generální ředitel skupiny VINCI Construction, jejíž součástí je EUROVIA CZ.
Brno letos zároveň rekonstruuje tramvajovou trať u Zábrdovické ulice, a to od Vojenské nemocnice po železniční most Bubeníčkova. Úplná výluka tramvají v místě bude trvat od 18. května. Po skončení prací dopravního podniku má být modernizovaná trať tišší.
Další tramvajová trať se bude opravovat v úseku Bohunická – Moravanské lány – Smyčka Modřice. Oprava začne 18. května. Součástí projektu je kompletní modernizace tramvajového svršku, sanace podloží, odvodnění nebo úprava nástupišť na bezbariérová. Bude zde zcela nový systém trolejového vedení, takzvaná řetězovka. Úpravy mají umožnit zvýšení traťové rychlosti vozů a zkrácení dojezdových časů.