Meziroční propad prodeje elektromobilů americké značky Tesla ve Španělsku o 75 procent, ve Francii o 63, v Německu o 59,5 procenta, ve Švédsku o 46, Nizozemsku o 42,5 procenta, Dánsku o 41 procent, v Norsku o 40 procent a tak dále. Takový byl vývoj v lednu letošního roku. Prudký pád prodejů může souviset s potrhlým jednáním spolumajitele Tesly Elona Muska, ale i s jinými faktory.

Mnozí pozorovatelé mají už zkrátka na Elona Muska alergii; v posledních týdnech je tak nějak všudypřítomný a do všeho se montuje. Američanům i Evropanům dokonce už i napovídá, koho mají volit. Stačí zde připomenout doporučení Němcům, ať volí populistickou a proruskou Alternativu pro Německo (AfD). Také Muskovo „hajlování“ během inaugurace prezidenta Donalda Trumpa naštvalo spoustu Evropanů. Totéž lze říct o zneužívání algoritmů sítě X, která se změnila v Muskovu zónu samolibé sebeprezentace.

Web Business Insider připomíná, že prodeje elektromobilů od Tesly padaly už v loňském roce. Konkrétně v zemích Evropské unie to bylo meziročně o 13 procent; na klíčovém německém trhu to bylo o 41 procent. Příčinou bylo omezení státních dotací na nákup elektrických vozidel, ale také růst konkurence na trhu. Nové modely elektromobilů chrlí na trh jak evropské, tak i čínské automobilky, a jejich vozy jsou výrazně levnější než tesly.

„Očekávám, že si soupeři Tesly mnou ruce, protože to je přesně ten moment, který potřebují pro uvedení svých vlastních produktů na trh,“ uvedl německý analytik automobilového trhu Matthias Schmidt a dodává: „Čím více se Elon Musk bude dál střílet do vlastní nohy, tím více z toho budou evropští výrobci budou mít prospěch. Pro ně je tato situace jako Vánoce a narozeniny současně.“

Mohlo by vás zajímat

Americký miliardář Elon Musk. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay (generováno AI)

K nedávnému propadu prodejů Tesly pravděpodobně přispívá několik dalších faktorů nesouvisejících s Muskem, dodává k tomu odborný web Carscoop.com. Kromě pokračující ekonomické nejistoty může mnoho potenciálních kupců elektromobilů v Evropě čekat na to, až se na trh dostane nová generace Modelu Y, od které má automobilka velká očekávání.

Carscoop dále zmiňuje průzkum provedený britskou publikací Electrifying na konci ledna. Podle průzkumu bylo 59 procent britských majitelů elektromobilů a těch, kteří si je plánují koupit, od koupě Tesly odrazeno Muskovým chováním. Podobný průzkum mezi švédskými spotřebiteli zjistil, že podíl těch, kteří mají negativní názor na Teslu, se zvýšil ze 47 na 63 procent. Naopak počet Švédů s pozitivním pohledem na značku klesl z 19 na 11 procent.

Web byznysově zpravodajské televize CNBC upozornil, že Tesla ztrácí pozice také na čínském trhu. Konkrétně v lednu zde Tesla prodala 63 238 svých elektromobilů, což je o 11,5 procenta méně než v loňském lednu. Hlavní čínský rival BYD ve stejné době navýšil prodej o 47 procent na 296 446 čistě elektrických a plug-in hybridních vozidel. Růst zaznamenávají také další čínské automobilky jako Changan a Xpeng.

Tesla loni zaznamenala pokles prodeje v Kalifornii, která je klíčovým trhem pro elektromobily ve Spojených státech (a také volební baštou Demokratů). Zprávy o propadu prodeje vozů s velkým T ve znaku přicházejí už i z Austrálie, kde nastal v lednu meziroční pokles odbytu o jednu třetinu. Americkému výrobci elektromobilů vloni klesl celosvětově odbyt o 1,1 procenta na 1,79 milionu vozů.

Akcie Tesly na tyto negativní zprávy zatím nereagují, jejich kurz od počátku ledna klesl jen o 1,3 procenta na 374 dolarů za kus.