Digitalizace zrychluje procesy a lidem zkracuje dobu vyřízení žádosti na úřadech. „V roce 2024 jsme se celorepublikově dostali na hodnotu 93 procent, tedy 93 procent žádostí o tři hlavní dávky jsme vyřídili do 30 dnů,“ říká ředitel krajské pobočky Úřadu práce pro hlavní město Prahu Matěj Novák. Možnost vyřídit si třeba rodičovský příspěvek či příspěvek na bydlení bez chození na úřad využívá stále více lidí. O prvně jmenovaný příspěvek v poslední době požádala více než polovina rodičů on-line.
Od ledna mohou lidé elektronicky žádat také o podporu v nezaměstnanosti. Zároveň ale možná dojde k významné změně ve struktuře dávek, což si vyžádá úpravu systému.
Jak vám do on-line systému, tedy mimo jiné do rychlosti vyřizování, zasáhne změna, kterou chce prosadit ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka? Tedy nahrazení dosavadních několika dávek státní sociální podpory jednou superdávkou? Nebude to vyžadovat novou architekturu vašich systémů, nový hardware, nový software?
V tuto chvíli nemohu předvídat, zda a kdy k implementaci té superdávky dojde. Nicméně pravdou je, že některé z dávek státní sociální podpory, o které je v tuto chvíli možné si zažádat on-line v rámci portálu Jenda, jsou dávkami, které by se pak potenciálně mohly složit do té jedné superdávky, takže strukturu by to mohlo změnit.
Mohlo by vás zajímat
Jste na případné změny připraveni personálně a finančně?
Určitě. Jsme připraveni na to, že pokud superdávka projde, bude velmi rychle zdigitalizována ještě tento rok.
Bude případné zavedení superdávky znamenat nižší náročnost práce vašich zaměstnanců, povede to k nějakým personálním úsporám?
![](https://ekonomickydenik.cz/app/uploads/2025/02/matej-novak-1-orez.jpg)
Mělo by to tak být. Superdávka je od začátku koncipována tak, že bude možná vysoká míra automatizace.
Co nyní úřady práce řeší? Jak přistoupíte k tomu, že stále bude existovat určitá vrstva lidí, která bude z různých důvodů chtít pokračovat mimo on-line, nýbrž „papírovou“ cestou?
Soustředíme se na to, abychom digitalizovali ty nejzásadnější oblasti. Například nyní byly zdigitalizována agenda zaměstnanosti. Dobrou zprávou je, že digitalizace nám nic nesebrala, pouze dala. Klienti, kteří chtějí podávat žádosti on-line, je mohou podávat touto cestou. A klientům, kteří i nadále stojí o to, podat si žádost osobně na pobočce, je to umožněno tak jako dříve. V tomto ohledu nedošlo k žádné změně. Systém je spuštěn teprve před necelým měsícem a samozřejmě stojíme o to, aby byl co nejvíce využíván.
Jak se lidé do vašeho systému dostanou?
Klient může do přihlašování do portálu Jenda použít jakoukoliv identitu.
Stále slýcháme, že si spousta lidí neumí o ty dávky říct. Vidíte, že by narůstal počet lidí, kteří se přijdou zeptat anebo že by informovanost lidí rostla?
Věřím, že díky digitalizaci i informovanost občanů o tom, jaké existují dávky a jak je možné si o ně požádat, spíše roste.
Digitalizace v režii státu s sebou nese problém, kterým je nedostatek odborníků. IT experty není stát schopen zaplatit ani motivovat jinak.
To je spíše otázka na ministerstvo práce a sociálních věcí.