Strategický dialog, který má pozvednout evropský automobilový průmysl, má za sebou zahřívací kolo. Zahajovací setkání se konalo pod taktovkou předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové. Pokud má být dialog úspěšný, musí se do budoucích setkání a diskuzí aktivně zapojit všichni významní výrobci a dodavatelé, upozorňuje Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Výhrady k účasti mají i čeští politici.

Europoslanci Alexandr Vondra, Ondřej Krutílek a ministr dopravy Martin Kupka (všichni ODS) upozorňují, že pokud Komise nezmění svůj přístup, hrozí, že dialog selže. Vynecháni podle nich byli klíčoví aktéři. Podle politiků chybí zejména menší a střední podniky, dodavatelé a inovativní firmy – tedy páteř automobilového průmyslu.

Strategického dialogu se ve čtvrtek zúčastnilo 22 zásadních hráčů z automobilového sektoru, šlo o například o představitele společností Renault, Volvo, Volkswagen či Valeo, uvedla unijní exekutiva. Na záběrech z jednacího sálu, které Evropská komise zveřejnila, byli vedle von der Leynové vidět i místopředseda Komise pro prosperitu a průmyslovou strategii Stéphane Séjourné, eurokomisař pro klima a čisté hospodářství Wopke Hoekstra a eurokomisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas.

„Seznam pozvaných upřednostňuje generální ředitele velkých automobilových výrobců, převážně z Německa a Francie, a společnosti s významným podílem vlastnictví ze třetích zemí, jako jsou Tesla, Volvo a nevládní organizace jako T&E (Transport & Environment). Tyto volby vyvolávají pochybnosti o tom, zda to Komise myslí s řešením průmyslové krize vážně, a zda chápe naléhavost a šíři tohoto problému,“ uvedl Alexandr Vondra.

Mohlo by vás zajímat

Nedostatečné zastoupení podle českých politiků přehlíží komplexní ekosystém, který udržuje evropský automobilový sektor, a vylučuje klíčové přispěvatele k širší průmyslové odolnosti. „Navíc zapojení společností s výrazným neevropským vlastnictvím do debat o evropské průmyslové strategii zvyšuje podezření ohledně priorit Komise,“ obávají se.

Automobilky podle nich čelí stále přísnějším emisním normám a obrovské nejistotě ohledně budoucí legislativy. „To brzdí investice do inovací, narušuje plánování výroby a ve výsledku oslabuje celou evropskou ekonomiku. Pokud se pravidla nepřehodnotí, hrozí, že evropský automobilový průmysl ztratí svou globální konkurenceschopnost,“ poznamenal Ondřej Krutílek.

Zmírnění pokut zrušení zákazu

Evropská frakce ECR, ve které jsou zastoupeni i europoslanci za ODS, vyzývá Komisi k rychlému přijetí několika kroků na záchranu evropského automobilového průmyslu. Mezi hlavní požadavky patří okamžitá změna regulace emisních norem oxidu uhličitého včetně zrušení pokut za nesplnění cílů pro rok 2025, zahájení přezkumu těchto pravidel už v letošním roce a zrušení zákazu spalovacích motorů od roku 2035.

„Zákaz spalovacích motorů po roce 2035 považuji za zbytečný. Technologie se vyvíjejí rychle a pokud jim dáme prostor, brzy překonají nedostatky, které se elektromobilům právem vyčítají, například dojezd nebo dostupnost nabíjení,“ uvedl ministr Martin Kupka. Prostor mají podle něj dostat různá technologická řešení a inovace se nemají omezovat na jednu cestu.

Potřebu flexibility zmínil i generální ředitel Mercedes-Benz a prezident ACEA Ola Källenius. Evropský automobilový průmysl podle něj je stále, i ekonomicky, zacílený na přechod na bezemisní mobilitu. „Jediný způsob, jak v přechodu uspět je, aby se stal transformací řízenou trhem a poptávkou. Nadcházející akční plán musí vycházet z tohoto předpokladu,“ zmínil s tím, že je tomu potřeba odstranit překážky.

Podle von der Leyenové se evropský automobilový průmysl nachází v klíčovém momentu. „My si uvědomujeme výzvy, kterým čelí. Proto jednáme rychle, abychom je řešili,“ uvedla. A dodala: „Základní otázkou, na kterou musíme společně odpovědět, je to, co nám stále chybí k tomu, abychom uvolnili inovační sílu našich společností a zajistili robustní a udržitelný automobilový sektor.“

Výsledkem dialogu bude podle Leynové komplexní akční plán, který by měl být představený 5. března. „Vytyčí jasný směr, který zajistí, že náš průmysl bude v Evropě prosperovat a úspěšně konkurovat na globální scéně,“ doplnila šéfka komise. Vypracováním plánu byl pověřen Apostolos Tzitzikostas.

Evropský automobilový průmysl se v poslední době potýká mimo jiné se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a nečekaně slabým zájmem lidí o elektromobily. Čelí také hrozbě, že administrativa nového amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz do USA. Do řešení problémů automobilového průmyslu se aktivně zapojila i Česká republika, která ve spolupráci s Itálií vyzvala Evropskou unii, ke zmírnění pokut vůči automobilkám.