Za necelý měsíc se budou konat v Německu spolkové volby. Do té doby budou jednání mezi železnicí a odbory přinejlepším uzavřena. Na začátku vyjednávání tlačí na tempo obě strany. A německé odbory umí být pěkně tvrdé.

Deutsche Bahn vstupuje s nabídkou do prvního kola kolektivního vyjednávání s odborovým svazem železnic a dopravy (EVG). „Chceme tak vyslat jasný signál pro rychlé řešení,“ řekl ve Frankfurtu nad Mohanem Martin Seiler, aniž by uvedl podrobnosti. Zaměstnanci potřebují jistotu plánování. Vidí dobré podmínky pro jednání, protože obě strany chtějí dospět k rychlému závěru.

„Budeme rádi, když k tomu přispějeme,“ podotkl. Až do konce března tak cestujícím varovná stávka na železnici pravděpodobně nehrozí.

Vyjednavačka EVG Cosima Ingenschayová také zdůraznila, že odborový svaz je připraven na „rychlá a konstruktivní jednání“. Zaměstnanci potřebují v ekonomicky obtížných časech jasno. Případná stávka od dubna je pouze „poslední možností“.

Mohlo by vás zajímat

Odbory mimo jiné vstupují do jednání s krizí postiženou společností s požadavkem o 7,6 procenta více peněz. Pracovníci na směny mají také dostat dodatečný příspěvek ve výši 2,6 procenta, z nichž část má být převedena na dny volna.

Pět set eur navíc pouze pro členy EVG

Pro členy EVG bude také k dispozici bonusová výplata ve výši 500 eur. A všichni zaměstnanci mají mít zaručeno, že si udrží svou práci až do konce roku 2027.

EVG ponechává dobu trvání kolektivní smlouvy otevřenou. Probíhají jednání pro přibližně 192 000 zaměstnanců, na které se vztahují kolektivní smlouvy EVG.

Současná kolektivní smlouva – a s ní spojený závazek o „klidu zbraní“ – platí do konce března. Kvůli nejistotě, kterou by nová federální vláda mohla přinést do železnice, požádala EVG o dřívější jednání. Protože Unie, která by mohla vést příští vládu, už dlouho volá po rozpadu železnice. Deutsche Bahn má naopak zájem o rychlý závěr, a to zejména kvůli probíhající restrukturalizaci skupiny. Další kola jednání jsou naplánována na následující dva týdny.

Další spor

Není to ale jediný spor. Německé železniční a dopravní odbory EVG jdou tvrdě proti rozdělení Deutsche Bahn, které požaduje CDU/CSU. „Friedrich Merz (lídr opoziční Křesťanskodemokratické unie – CDU a možný německý kancléř – pozn. red.) a unie si v otázce železnice zahrávají s ohněm. Každý, kdo chce rozbít železnici, neřeší žádný z existujících problémů, ale pouze vytváří nové,“ řekl tiskové agentuře dpa šéf odborů EVG Martin Burkert.

Ve svém volebním programu CDU/CSU vyzývá k restrukturalizaci spolkové železnice.

„Pro větší konkurenci musí být sektory infrastruktury a dopravy odděleny silněji než dříve,“ uvádí se ve zprávě. O rozdělení železniční skupiny Deutsche Bahn se diskutuje delší dobu. Jedním z argumentů je umožnit na železnici větší konkurenci. Nedávno se proti rozdělení Deutsche Bahn vyslovil také ministr dopravy Volker Wissing (nezávislý).

„Oddělení sítě a provozu je na úkor kvality a zaměstnanců. Místo toho je zapotřebí dlouhodobé a adekvátní financování, jako v Rakousku a Švýcarsku,“ prohlásil Burkert.

Na začátek února – v den konání spolkové stranické konference CDU – svolává EVG demonstraci proti demontáži železnice pod heslem Budoucnost železnice můžeme dělat jen společně.

„Úplné přeorientování Deutsche Bahn je nezbytné, pokud se má výkonnost na železnici zlepšit,“ řekl místopředseda parlamentní skupiny Unie Ulrich Lange (CSU) zpravodajskému portálu Politico.

„To si musí postupně uvědomit i Martin Burkert,“ zareagoval Lange na výroky šéfa EVG Martina Burkerta, který je k plánům na rozdělení Deutsche Bahn kritický.

„Za posledních 20 let jsme v rámci stávajících struktur Deutsche Bahn přijali mnoho opatření. Nyní si musíme uvědomit, že to nevedlo k úspěchu. Proto musíme zaujmout jiný přístup. Infrastrukturní a dopravní sektor musí být odděleny a federální vláda musí znovu získat odpovědnost za železniční síť,“ řekl dále Lange a Burkerta pozván, aby se podílel na utváření přechodného období.