Nedodržování bezpečnostních přestávek či podvody s tachografy, pražský magistrát v loňském roce uložil v rámci kontrol nákladních vozidel o hmotnosti nad 3,5 tuny a autobusů za nedodržování pravidel sankce v celkové výši 19,4 milionu korun. Letos plánuje magistrát zprovoznit dvě nová kontrolní stanoviště, která budou určena právě pro nákladní automobily.
V rámci kontrol se kromě dodržování stanovených dob řízení, přestávek a dob odpočinku, řeší také způsob a rozsah vedení záznamů o dodržování těchto režimů, manipulace s tachografy či způsob zajištění přepravy nebezpečných věcí a dodržování specifických podmínek provozování autobusové dopravy.
„Zároveň jsou v součinnosti s dalšími složkami prověřovány i oblasti technického stavu vozidel, zónová omezení vjezdu nebo průjezdu tunelovým komplexem, způsob nakládky i upoutání nákladu a provádí se také nízkorychlostní kontrolní vážení a měření vozidel včetně kontroly nadrozměrných přeprav,“ uvedl tiskový mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Podle Hofmana na kontrolách spolupracují zaměstnanci odboru dopravy magistrátu, kteří jsou pověřeni výkonem státního odborného dozoru, zejména s hlídkami Policie České republiky zařazenými do takzvaného Kamion týmu a mobilními expertními jednotkami Centra služeb pro silniční dopravu na území hlavního města.
Mohlo by vás zajímat
Kontroly se podle mluvčího konají podle měsíčního plánu. Mimo standardní silniční dohled se organizují také specificky zaměřené kontrolní akce, kdy je podle Hofmana hlavním cílem zamezit nejzávažnějšímu porušování právních předpisů.
„Zcela zásadní je v tomto ohledu kontrola zakázaných instalací ovlivňujících a manipulujících s tachografy ve vozidlech. Řidič prostřednictvím zakázaného přídavného a často velmi sofistikovaného zařízení manipuluje s automatickým záznamem tachografu a vykazuje čerpání bezpečnostní přestávky i v době, kdy je vozidlo v pohybu a řidič neodpočívá, ale řídí vozidlo nepřetržitě mimo stanovené limity,“ upozornil mluvčí.
S vytipováním vozidel i zjišťováním dalších obdobných přestupků navíc může pražským kontrolorům podle mluvčího pomoci i systém DSRC (Dedicated Short Range Communication). Umožňuje dálkové čtení vybraných dat z tachografu bez nutnosti zastavení vozidla. „Jeho využití pro prvotní sběr informací za jízdy je možné pouze u vozidel vybavených příslušnou generací tachografu, v mnoha oblastech Prahy je ale průjezdnost vozidel vybavených tímto typem tachografu velmi vysoká. Proto se může jednat o vysoce efektivní nástroj k předvýběru vozidel pro následnou kontrolu,“ uvedl Hofman.
Dodal, že pražští kontroloři tímto způsobem uskutečnili v roce 2024 už několik testovacích kontrolních akcí, využití této technologie je tak připraveno pro ostrý provoz v průběhu letošního roku.
Odbor dopravy magistrátu se při kontrolách nákladních vozidel na základě dohody ADR (Dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí) zaměřuje i na přepravu nebezpečného materiálu. V případě látek, mezi něž patří plyny, kyseliny, výbušniny nebo jedovaté či radioaktivní látky se vzhledem k mimořádné závažnosti možných následků havárie podle magistrátu kontroluje především dodržování předepsaných pravidel pro jejich nakládku, upevnění, označení a vybavení vozidel. „Velmi důležitá je rovněž eliminace zakázaného vjezdu těchto vozidel do tunelových komplexů na území hlavního města,“ zmínil Hofman.
Praha se ale potýká s nedostatkem vhodných míst pro kontrolu velkých vozidel nebo návěsových souprav. Odbor dopravy proto podle mluvčího inicioval vznik dvou speciálních kontrolních stanovišť. „Nejprve byly vytipovány vhodné lokality, následně byly nastaveny technické parametry a v současné době se dokončují projekční práce. Samotná výstavba moderních kontrolních stanovišť by se měla uskutečnit v letošním roce,“ uzavřel Hofman.