INZERCE

Kamiony na silnicích, ilustrační snímek. Foto: C&B

Začaly platit změny u vysokorychlostního vážení. Dopravci je vítají

Od začátku července začaly platit změny u vysokorychlostního vážení nákladních automobilů. Tomu se přizpůsobují i samotné vysokorychlostní váhy, Ekonomickému deníku to sdělil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) Radek Mátl. Sdružení dopravců Česmad Bohemia úpravy vítá.

„Celkově se dá novela shrnout tak, že řidiči skutečně přetížených vozidel budou i nadále sankcionováni, a to včetně zahraničních, ale odstraní se případy, kdy vysokorychlostní váha vykazuje výsledky na hraně povolených hodnot u souprav, kde přípojné vozidlo krátkodobě může ovlivnit hmotnost tažného,“ poznamenal mluvčí sdružení Martin Felix.

Nově se bude podle Felixe například souprava posuzovat v souladu s evropskou směrnicí jako jedno vozidlo. „Pokud jde o zrušení vážení hmotností na nápravu, hlavním uváděným důvodem je fakt, že přestupek není možné postihovat u vozidel registrovaných v zahraničí, protože správní orgán nemá přístup do registru vozidel,“ uvedl Felix.

Zmínil, že podle původní právní úpravy docházelo k situacím, kdy nebyly překročené hmotnosti na nápravu, ani zdaleka nebyla dosažena celková povolená hmotnost soupravy, přesto vysokorychlostní vážení vykazovalo mírné přetížení celkové hmotnosti tahače.

„Údajné přestupky vznikaly i tím, že zatímco tolerance vážení u náprav je 15 procent, při výpočtu celkové hmotnosti se používá tolerance jen sedm procent. A to jsou ty desítky či stovky kilogramů, které vysokorychlostní váha u celkové hmotnosti vykazovala ‚navíc‘,“ konstatoval Felix.

Čtěte také: Dopravci si prosadili úpravu tolerance při vysokorychlostním vážení. Do konce roku má na silnicích I. třídy fungovat 13 vah

Nová úprava zjednoduší podle mluvčího Sdružení dopravců Česmad Bohemia také kontrolu vozidel, která převážejí sypké či kapalné hmoty a u nichž za jízdy dochází k přesunu nákladu a tím i hmotností mezi jednotlivými nápravami.

Na konci letošního roku by mělo na českých silnicích I. třídy fungovat 13 vysokorychlostních vah. Aktuálně dynamické vážení funguje na dálnicích D1, D2, D5, D8, D35 a D48. ŘSD v dubnu nainstalovalo jedny z vah i na dálnici D4 u Jíloviště, vážit se má ve směrech na Prahu i Příbram.

Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) nově schválil také ve zrychleném řízení stavbu vysokorychlostní váhy na dálnici D6 na 11,2 kilometru. V přípravě jsou také například váhy na dálnici D11, obousměrně u Hradce Králové, D3 obousměrně u Soběslavi či na D5 obousměrně u Berouna.

Přehled vysokorychlostních vah v České republice. Zdroj: ŘSD

(teč)