Hodnotí-li firmy současnou vládu za její kroky v daňové oblasti, na jedničku to není. Vyčítají jí nevýhodné zdaňování zaměstnaneckých akcií, malou podporu výzkumu a vývoje, administrativní náročnost. A také zvýšení daní, a dokonce i zrušení EET.

„Pokud se nepodaří dotáhnout zavedení přívětivější daňové úpravy vydávání zaměstnaneckých akcií a změny vedoucí ke skutečnému zatraktivnění odpočtů na výzkum a vývoj, nebude to dobré vysvědčení této vlády,“ říká hlavní ekonom Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) Bohuslav Čížek. „Forma a způsob zdanění zaměstnaneckých akcií v Česku patří v evropském kontextu k nejméně přívětivým. A v mnohých případech od této činnosti vysloveně odrazuje,“ konstatuje Čížek. 

Svaz průmyslu a dopravy dále namítá, že vláda se v programovém prohlášení zavázala k podpoře výzkumu a inovací. „Navzdory proklamacím je ale v Česku trend opačný a firmy se výzkum a inovace bojí využívat. Opakovaně jednáme s vládou o návrzích konkrétních kroků k zatraktivnění daňových odpočtů. Firmy musí vidět jasné kroky, že to myslí vážně a výzkum a vývoj chce skutečně podporovat,“ podtrhuje hlavní ekonom Čížek. Dodává, že pravděpodobně nebudou naplněny ani body z programového prohlášení na snížení počtu odpisových skupin a zkrácení doby odpisování. 

Vláda porušila slib, když zvýšila daně

„Nemáme pocit, že by tato vláda po sobě nechala nějaké daňové nedodělky v pravém slova smyslu. Avšak přes původní deklarace o nezvyšování daní ve skutečnosti daně zejména nízko a středně příjmovým živnostníkům prostřednictvím odvodu na sociální pojistné zvýšila,“ konstatuje předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a člen představenstva PKF APOGEO Group Josef Jaroš.

Pokud má AMSP ČR zhodnotit celkový stav daňového systému v Česku, a v tom se asociace podle Jaroše shoduje i s odborníky odjinud, pak poukazuje zejména na nepřehledný systém s řadou výjimek, absence majetkových daní a výše daní, které postihují takzvaně škodlivou spotřebu. Tedy zejména spotřební daň z alkoholu a tabáku. To vše jsou podle šéfa AMSP ČR dlouhodobě neřešené problémy.

Mohlo by vás zajímat

„Pochopitelně bychom rádi nezvyšovali aktuální přímé daňové zatížení, včetně odvodové povinnosti na sociální a zdravotní pojištění. Dále považujeme za nešťastný odklon od elektronické evidence tržeb (EET). Ta totiž kromě pozitivního fiskálního efektu srovnává i pravidla v konkurenčním podnikatelském prostředí,“ odpovídá Jaroš na otázku, co by asociace udělala, pokud by mohla něco změnit.

Firmy potřebují stabilitu

„V první řadě by to měla být změna přístupu. Potřebujeme přejít z krátkodobého účetního a úředního na dlouhodobý hospodářský. Stát by si měl uvědomovat, že úspěšné podnikání je zdrojem dlouhodobého růstu. A tím i příjmů pro státní rozpočet. Firmy potřebují stabilitu a musejí vědět, že když budou dobře dělat své podnikání a snažit se své povinnosti plnit, tak jim stát nebude vytvářet další překážky,“ zdůrazňuje Čížek.

Vláda by podle hlavního ekonoma Svazu průmyslu a dopravy ČR Bohuslava Čížka měla připravované kroky včas diskutovat s firmami. Foto: Radek Čepelák

Vláda by podle Čížka také měla připravované změny vždy zavčas diskutovat s firmami. „Taková diskuze vždy usnadní jakékoliv změny – jejich vhodné nastavení a implementaci. Firmy jsou pak tím, kdo nese náklady a rizika nejasností v zákonech a změnách,“ podtrhuje hlavní ekonom SP ČR Čížek.

Daňová podpora robotizace a automatizace

Česku by kromě odpočtů na výzkum, vývoj a inovace či příznivější daňové úpravy zaměstnaneckých akcií pomohly také daňové odpočty na rozvoj automatizace či robotizace. Vzorem by mohlo být sousední Polsko, které tak podpořilo technologickou transformaci.

„Mezi dalšími opatřeními pro narovnání podmínek našich firem v mezinárodní konkurenci je například opětovné zavedení daňové výjimky pro metalurgické a mineralogické procesy u energetických daní tak, jak to využívají ostatní evropské státy,“ dodává Čížek. 

Na tapetě však podle Svazu průmyslu a dopravy ČR není jen nastavení daní, ale také kvalita výkonu daňové správy. „Celkově vnímáme jako problém komplikovaný daňový systém a administrativní zátěž při placení daní včetně dlouhotrvajících a náročných kontrol. O to více je nezbytný skutečně klientský přístup daňové správy vůči firmám ,“ upozorňuje Čížek.