Ztráta České pošty letos klesne pod jednu miliardu korun. Ztráta podle ředitele Miroslava Štěpána půjde za odštěpným závodem České pošty – balíkové služby, poštovní služby skončí na černé nule, což znamená vyrovnaný hospodářský výsledek. Štěpán to dnes řekl v pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi (ČT). Štěpán nepočítá s tím, že by se v letošním roce prodala budova hlavní pošty v Jindřišské ulici v Praze.
Česká pošta od dubna vyčlenila komerční balíkové a logistické služby do nového odštěpného závodu České pošty – balíkové služby. Má být mezistupněm před úplným oddělením do samostatné akciové společnosti Balíkovna. Management České pošty plánuje pro tuto komerční část firmy najít strategického partnera, který bude moci Balíkovně vytvořit prostor pro další růst.
„Já si myslím, že Česká pošta udělala maximum s těmi procesy, které má,“ řekl Štěpán. Už dříve uvedl, že zefektivnění služby Balíkovna si vyžádá investici ve výši dvou až tří miliard korun. Tu by měl vynaložit strategický investor, řekl dnes v ČT.
„Když se podíváme, jaká je výstavba boxů ve městech, jaká je spotřeba obyvatel ve věci balíků, tak je to opravdu byznys, který by se měl uživit sám,“ uvedl. Pokud by vláda, která vzejde ze sněmovních voleb letos na podzim, rozhodla o tom, že Balíkovna bude státním podnikem, financování by bylo neudržitelné, uvedl Štěpán.
Mohlo by vás zajímat
V letošním roce ředitel České pošty nepočítá s prodejem budovy v Jindřišské ulici v Praze. „Důvod je jednoduchý – ten proces je tak dlouhý a tak komplikovaný, že se to určitě nestihne takto zprocesovat,“ řekl. Budova v Jindřišské ulici je podle něj pro Českou poštu zbytná.
Od začátku května pošta část budovy pronajme Nejvyššímu státnímu zastupitelství. „Počet lidí v té budově neodpovídá kapacitě té budovy a jako správný hospodář bychom neměli provozovat svou činnost v budovách, které jsou opravdu naddimenzované,“ uvedl Štěpán. Prodej budovy v Jindřišské ulici podle něj není otázkou „jednoho nebo tří roků“.
Česká pošta přebrala vybrané služby úřadů práce, podle Štěpána s tím firma v tuto chvíli nemá dodatečné náklady. Uvedl také, že napříč resorty pošta aktuálně jedná o převzetí dalších služeb. „Jsme připraveni převzít jakoukoliv agendu,“ řekl. „Třeba se teď můžeme bavit o tom, že jsme schopni vybírat jakékoliv místní poplatky pro samosprávy. Ten občan ví, že má poštu otevřenou každý den, úřad není otevřený každý den,“ uvedl.
Česká pošta loni podle předběžných výsledků hospodařila se ztrátou kolem 1,25 miliardy korun, což je o půl miliardy více než o rok dříve. Důvodem zhoršení výsledku byl především neuskutečněný plánovaný prodej budovy hlavní pošty v Praze, který měl vynést zhruba 1,4 miliardy korun. Česká pošta by se měla vrátit k zisku po skončení transformace, tedy po roce 2026.