INZERCE

Výměna paliva v české jaderné elektrárně Temelín. Foto: Skupina ČEZ

Ztráta a miliardové spory. Škoda JS je po odchodu Rusů ve zbědovaném stavu

Pád do ztráty, soudní spory s klíčovými zákazníky, ohrožené zakázky na Ukrajině. Loňská výroční zpráva jaderně inženýrské společnosti Škoda JS, kterou před dvěma měsíci po 18 letech prodali ruští majitelé, je tak trochu hororové čtení. Dočasný i budoucí vlastník – tím se stane ČEZ – budou muset na záchraně firmy hodně zapracovat.

Před koronavirovou krizí vykazovala Škoda JS stabilní výsledky. Tržby se pohybovaly od tří do čtyř miliard korun a čistý zisk okolo 150 milionů korun ročně. V roce 2020 to i vlivem koronavirové pandemie bylo méně, necelých 18 milionů. Loni podle nedávno zveřejněné výroční zprávy (nalézt ji lze v Obchodním rejstříku) už byl podnik ve ztrátě 44 milionů korun.

Tržby v roce 2021 klesly na 2,8 miliardy korun. Hlavní podíl na tom má snižující se export. Velké zakázky na slovenské jaderné elektrárně Mochovce a v maďarském Paksi už jsou skoro hotové a nové zakázky podobného rozsahu nepřibývají. Značný podíl na tom měl bývalý ruský vlastník – podnik OMZ ovládaný Gazprombankou, kterou nalezneme na sankčních seznamech ve Spojených státech amerických či Velké Británii.

Ruské vlastnictví (a také ruská vojenská invaze) zkomplikovaly také dohodnuté a rozpracované zakázky na Ukrajině. Výsledkem nejspíš bude vysoká ztráta v letošním roce. „Společnost v návaznosti na tuto následnou událost zaúčtovala v roce 2022 snížení hodnoty pohledávek ve výši 453 629 tis. Kč a snížení hodnot nedokončené výroby ve výši 440 946 tis. Kč,“ uvádí se ve výroční zprávě Škody JS za rok 2021.

Další zátěží jsou soudní spory s klíčovými zákazníky. ČEZ dal k soudu kauzu odfláknutých kontrol svarů potrubí v Jaderné elektrárně Dukovany, vzniklou škodu vyčíslil na 2,76 miliardy korun. Tento spor by se měl vyřešit ve chvíli, kdy se ČEZ stane vlastníkem Škody JS. Stane se tak po získání souhlasu antimonopolních úřadů.

Aby toho nebylo málo, od letošního května po jaderně Škodě vymáhají smluvní pokutu také Slovenské elektrárne. Spor se týká dodávky kvalitativně nevyhovujícího potrubí do třetího a čtvrtého bloku Atomové elektrárny Mochovce (Škoda JS je generálním dodavatelem primárního okruhu a nese tak odpovědnost i za subdodavatele potrubí). Slovenské elektrárne požadují odškodnění ve výši 178,8 milionu eur (4,4 miliardy korun).

Jak jsme uvedli v polovině června, Skupina ČEZ se stane stoprocentním vlastníkem plzeňské Škody JS. Vyřešil se tím problém s „toxickým“ majitelem strategicky významné české firmy, kterou od roku 2004 vlastnila ruská strojírenská skupina OMZ kontrolovaná Gazprombankou.

Citlivou transakci ČEZ realizuje ve spolupráci s brokerskou a investiční společností Wood & Company. Ta se stala držitelem akcií Škody JS do schválení transakce antimonopolními úřady. Wood & Company Financial Services je v Obchodním rejstříku zapsán jako vlastník od 4. července. Již v červnu z vedení podniku a z dozorčí rady odešli ruští manažeři.

David Tramba