Bez Pražského okruhu to nepůjde, stavba je podmínkou pro průjezdné Česko, zaznělo od premiéra Petra Fialy (ODS). Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) aktuálně vypsalo další tendr, který má stěžejní stavbu posunout blíže k realizaci.

Projekt Pražského okruhu se nehýbal 15 let. Premiér na včerejším jednání vlády v Kutné hoře uvedl, že nyní se staví úsek z Běchovic na dálnici D1. Pracuje se v Dubči, Kolovratech i u Říčan.

Přetížené trasy

„Od roku 2027 tudy povede šestiproudá dálnice, která zrychlí lidem cestu, uleví přetíženým trasám jako Spořilov, Jižní spojka nebo Štěrboholská radiála a přinese klid do obytných čtvrtí, které dnes dusí tranzitní doprava,“ uvedl premiér Petr Fiala.

Vláda jednala v Kutné hoře. Foto: Vláda České republiky
Vláda jednala v Kutné hoře. Foto: Vláda České republiky

Podle propočtů ŘSD bude novým úsekem jezdit v roce 2030 denně 70 tisíc až 80 tisíc automobilů. Nyní dosahuje průměrná intenzita dopravy na okruhu zhruba 60 tisíc vozidel denně, z toho nákladní doprava tvoří až 40 procent.

Monitoring životního prostředí

Nové propojení brněnské D1, hradecké D11 a plzeňské D5 u Běchovic o délce 12,6 kilometru má řidičům pomoci jak na příjezdu do Prahy, tak při průjezdu okolo Prahy. Úsek má být hotový na konci roku 2027.

Ve finální fázi příprav je také dostavba severní části okruhu z Ruzyně přes Suchdol a Březiněves do Satalic. Získat už měla EIA. ŘSD v současnosti vyhlásilo tendr pro úsek ze Satalic do Běchovic a na realizaci monitoringu složek životního prostředí hlavní trasy včetně přivaděčů. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 43,7 milionu korun.

Další projekty

„Dostavba Pražského okruhu je klíčová stavba nejen pro Prahu a Středočeský kraj, ale i pro celou republiku, a dokonce i pro střední Evropu,“ podotkl Fiala.

Na středečním jednání vlády zároveň ministr dopravy Martin Kupka (ODS) informoval i o dalších nejvýznamnějších projektech výstavby dopravní infrastruktury, které se na území hlavního města a Středočeského kraje právě realizují nebo jsou v pozdní fázi přípravy.

Mohlo by vás zajímat

Železniční estakáda, stavba. Foto: Správa železnic
Na úseku mezi pražskými Bubny a Výstavištěm jsou téměř hotové všechny estakády. Foto: Správa železnic

Praha, letiště, Kladno

Řešily se i železniční projekty. Pokračuje modernizace Masarykova nádraží a železniční stanice Praha-Smíchov, dostavuje se nádraží Praha-Bubny, kde se řeší v interiérech poslední práce a na úseku mezi pražskými Bubny a Výstavištěm jsou téměř hotové všechny estakády.

Stavba je součástí projektu mezi Prahou, Letištěm Václava Havla Praha a Kladnem, který tvoří 11 samostatných etap. Hotová je už rekonstrukce Negrelliho viaduktu.

Letos chce Správa železnic zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna. V příštím roce plánuje hledat stavebníka pro úsek od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Úsek trati směrem na Výstaviště se už modernizuje a v přípravě je stavba několika úseků vysokorychlostních tratí směrem na Kolín a Brno a na Lovosice.

Stavby, které vláda řešila (výběr):

Dálniční stavby v realizaci:

  • D0 Běchovice – D1: klíčové propojení východní části Pražského okruhu (úsek 511)
  • D1, most Šmejkalka: modernizace mostu
  • D6 (Hořesedly, přeložka): přeložka a obchvat, pokračující rozšiřování směrem k Německu.
  • D7 (Kutrovice – Panenský Týnec): zkapacitnění dvouproudé silnice I/7 na čtyřpruh, tedy dálnici D7, včetně rekonstrukce tří mostů.
  • D10 MÚK Kosmonosy: modernizace mimoúrovňové křižovatky pro zvýšení kapacity.

V přípravě:

  • D0 a úseky 510, 515, 518, 519, 520: zkapacitnění a dostavby klíčových úseků Pražského okruhu, včetně tunelových variant.
  • D3 (úseky Praha – Nová Hospoda): série navazujících úseků dálničního spojení do jižních Čech; ve fázi EIA, územního řízení nebo posudků.

Silnice I. třídy v realizaci:

  • I/9 Mělník (ul. Nádražní): rekonstrukce v městském intravilánu, zlepšení dopravního prostoru.

V přípravě:

  • I/3 Červené Vršky – U Topolu: uspořádání 2+1 pruhů pro zlepšení plynulosti.
  • I/12 Běchovice–Úvaly: přeložka pro odklon tranzitu mimo městskou zástavbu.
  • I/16 Mladá Boleslav – Martinovice: přestavba včetně nové MÚK a PHS.
  • I/18 Příbram – jihovýchodní obchvat (2 části): nové propojení I/18 a I/66.
  • I/61 Kladno, obchvat: nový úsek s přestavbou MÚK Unhošť a propojením na přestupní terminál.