INZERCE

Zpráva MPO: Jak snížit administrativní zátěž podnikatelů?

Hodnotící zpráva připravená Ministerstvem průmyslu a obchodu doporučuje rozšíření eGovernmentu, digitalizaci právních předpisů, sdílení informací mezi subjekty státní zprávy, ale i méně novelizací zákonů. 

Vláda usnesením z 9. července 2014 uložila resortům pokračovat v plnění opatření na snižování administrativní zátěže podnikatelů. Zpráva připravená Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO), kterou má Ekonomický deník k dispozici, obsahuje přehled o míře a způsobu plnění úkolů a přináší informace o jejím výhledu na nadcházející období. Dodejme, že agendou snižování administrativní zátěže podnikatelů se vlády ČR a zabývají již od roku 2005.

Za nižší výběr DPH podnikatelé nemohou

Redukce administrativní zátěže může mít různé podoby, jako velmi efektivní je státní správou, ale i podnikateli vnímána především elektronizace formulářů, digitalizace právních předpisů a komunikace s úřady. Z pohledu podnikatelů byla dále kladně hodnocena snaha o sdílení dat mezi jednotlivými subjekty státní správy tak, aby nedocházelo k duplicitnímu sběru.

Jak se snížila administrativní zátěž v posledních dvou letech?

Ve Zprávě MPO se mimo jiné uvádí, že v průběhu roku 2014 byla zrušena povinnost dlužníka oznámit správci daně údaje, které lze zjistit dálkovým přístupem z veřejného registru; bylo upraveno provádění elektronických dražeb, jež podnikatelům přinesla úsporu času i finančních prostředků spojených s osobní účastí při dražbách.

Podnikatelům také ubyla povinnost opakovaně předkládat živnostenskému úřadu doklady, které již byly některému živnostenskému úřadu předloženy, díky elektronizaci předložených dokumentů a uložení jejich elektronických kopií v datovém úložišti.

942 slov o neefektivitě českého daňového systému

Z dalších opatření se jednalo například o pozitivně přijímanou elektronizaci některých formulářů a jejich zpřístupnění na internetu; zvýšení zákonného limitu veřejných zakázek (do 2 mil. Kč, do 6 mil Kč pro stavební práce); opuštění povinného základního kapitálu u společnosti s ručením omezeným ( z 200 tisíc korun na pouhou korunu ); provoz základních registrů a spuštění projektů eSbírka a eLegislativa či reorganizací orgánů finanční správy.

Další doporučení vyplývající ze zprávy MPO

Zpráva o pokroku ve snižování administrativní zátěže podnikatelů pro následující období resortům doporučuje zaměřit se především na další pokračování elektronizace veřejné zprávy a sdílení informací mezi subjekty státní zprávy, čímž by se mělo předcházet duplicitě vyžadovaných údajů ( např. Statistický vs Finanční úřad ).

Dále doporučuje zvažovat nutnost regulace prostřednictvím častých novelizací právních předpisů, vzhledem k tomu, že studium neustále se měnících právních předpisů přináší podnikatelům značnou zátěž.

Stejně tak i navrhovaná opatření v největší možné míře konzultovat s podnikateli a v neposlední řadě doporučuje zjednodušit daňový systém, spolu se správou daní a pojistného.

Petr Nutil