Zpoždění vlaků netrápí jen české pasažéry. Německá železniční společnost Deutsche Bahn nejezdila načas jako v předchozích letech. Politik Thomas Bareiß aktuální nespolehlivost vlakové dopravy kritizuje, napsal list Rheinische Post. Zpoždění se řeší i v České republice. České dráhy slibují v příštím roce snížení zpoždění vlaků, které letos kvůli mnoha výlukám na železnici znatelně narostlo.
Jak uvedl Rheinische Post, dochvilnost na mnoha dálkových linkách v měsících květnu až září činila pouze 50 až 60 procent. Noviny se odvolávají na odpověď spolkové vlády na otázku parlamentní skupiny CDU/CSU.
„Podle názoru spolkové vlády není současný vývoj dochvilnosti uspokojivý,“ stojí v odpovědi vlády.
Podle vlády bylo v září na západě země včas odbaveno pouze 55 procent vlaků ICE a IC a v srpnu 48 procent.
Naproti tomu na východě bylo v září dojeto načas téměř 68 procent vlaků a v srpnu 63 procent vlaků. Železnice uvádí údaje podle regionů, nikoli podle spolkových zemí.
„Přesnost na železnici dosáhla historického minima. Zatímco v letech 2020 a 2021 by dálkové vlaky dosáhly v průměru 75 až 90 procent, letos se většina tras pohybuje mezi 50 a 60 procenty. Pokud se brzy něco nezmění, bude mít vysoká zátěž v železniční dopravě vážné důsledky i pro Německo jako místo pro podnikání,“ uvedl mluvčí pro dopravní politiku za CDU/CSU Thomas Bareiß.
Zpoždění vlaků se řeší i v České republice. Společnost České dráhy (ČD) slibuje v příštím roce snížení zpoždění vlaků, které letos kvůli mnoha výlukám na železnici narostlo.
Generální ředitel ČD Michal Krapinec řekl, že vyplacené odškodnění cestujícím výrazně nestouplo a poslední tři roky se pohybuje pod čtyřmi miliony korun, což podle něj není znatelná částka.
Od začátku listopadu se zákazníkům u online zakoupené jízdenky vyplácí náhrada za velké zpoždění automaticky a ČD zrušily limit pro minimální cenu lístků.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už v létě oznámil, že spolehlivost spojů a jejich případná zpoždění budou mít příští rok vliv na odměňování manažerů Českých drah i Správy železnic.
„Chceme jasně slíbit, že v příštím roce se situace výrazně zlepší. Příští rok se ponese ve znamení sledování co největší spolehlivosti. Ta je jedním z klíčových parametrů, které přitahují cestující, když to funguje dobře. A zaměříme se i na čistotu ve vozidlech,“ uvedl Kupka.
Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody se letos sešlo několik staveb na hlavních tratích, které způsobovaly velká zpoždění. Zásadní omezení byly na úsecích Kolín–Velim a Velim–Poříčany na prvním železničním koridoru mezi Prahou a Ostravou. Další stavba, spojka Dluhonice, měla být dokončena v listopadu. Problémy s propustností trati přinesou práce na zastaralém úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, které by měly skončit až v příštím roce.
Kritérium spolehlivosti a propustnosti sítě bude mít celkovou váhu v odměnách 40 procent. Bude mimo jiné sledovat, jak se meziročně zlepšila míra zpoždění vlaků, jaká je výkonnost nákladní dopravy a kolik hodin stál provoz kvůli poruchám zabezpečovacího zařízení nebo trakčního vedení.
Mezi další kritéria patří realizace prioritních projektů, mezi něž patří výstavba tratí Praha–Beroun nebo klíčových spojení Brno–Přerov nebo Praha – Letiště Václava Havla. To bude mít váhu dvacet procent. Dalších deset procent bude za plnění dalších projektů. Zbytek kritérií bude hodnotit organizaci provozu a komunikaci a informovanost veřejnosti.
(nik)