Před létem jsem měl obavy z velkých zpoždění letů. Nakonec se ale věci vyvinuly dobře, a to navzdory počasí, stávkám i geopolitickému napětí, hodnotí v rozhovoru letošní sezónu výkonný ředitel Organizace civilních letových navigačních služeb (CANSO) Simon Hocquard.
Organizace CANSO zastupuje poskytovatele letových navigačních služeb. Ačkoli přímo neprovozuje řízení letového provozu, hraje zásadní roli při koordinaci a podpoře organizací, které dirigují evropské nebe pro civilní dopravu. Ředitel CANSO Simon Hocquard popsal pro EU Perspectives současnou situaci v sektoru i vyhlídky do dalších let.

Jak hodnotíte letošní léto?
Kdybyste se mě zeptali na začátku roku, řekl bych, že jsem měl obavy, že bude docházet ke zpožděním letů. Toto léto bylo a stále je náročné. Musím přiznat, že ke zpožděním docházelo. Nikdo nemá rád zpoždění, ani já ne. Ale v některých ohledech se věci vyvíjely lépe, než se očekávalo.
Jaké jsou hlavní příčiny, které způsobují zpoždění letadel v evropském vzdušném prostoru?
Hlavním faktorem je zmenšení dostupného vzdušného prostoru o 20 procent. Především to je kvůli válce na Ukrajině. Evropský vzdušný prostor ale ovlivňují i další konflikty, například na Blízkém východě. Když k nim dojde, tlak se přesouvá do okolních regionů, jako je Ázerbájdžán, Chorvatsko, Rumunsko a Maďarsko. A řízení nadbytečného provozu v reálném čase způsobuje zpoždění.
Je také důležité říci, že poptávka po letecké dopravě se už vrátila na úroveň před pandemií covidu-19. Klíčovým pro srovnání zůstává rok 2019, protože to byl rok s velmi vysokým provozem a zpožděními. Protože jsme se nyní vrátili na tyto úrovně, roste tlak na celý systém letecké dopravy.
Je to podobné jako u vodovodního systému. Pokud jednu trubku uzavřete, vodu musíte přesměrovat jinam. — Simon Hocquard, výkonný ředitel Organizace civilních letových navigačních služeb
Omezené kapacity
O kolik se provoz zvýšil a jak to zvládáte?
Meziročně se provoz zvýšil o čtyři až pět procent. Mezitím se snížila dostupnost tras. Přidejte k tomu významné povětrnostní jevy, jako jsou bouřky a lesní požáry. Letecký provoz musí být často v postižených oblastech z bezpečnostních důvodů omezen. Takže i přes rostoucí poptávku jsou kapacity omezené. Zpoždění způsobují vnější faktory. Počasí a ozbrojené konflikty, ale také přetížení, řízení letového provozu a provozní problémy – od cateringu až po dostupnost letadel. Je to podobné jako u vodovodního systému. Pokud jednu trubku uzavřete, vodu musíte přesměrovat jinam.
Celkově lze však říci, že poskytovatelé letových navigačních služeb (ANSP) dosahují lepších výsledků než v loňském roce, což bychom měli více docenit. Toto zlepšení uznal Eurocontrol (mezinárodní organizace sdružující národní koordinátory letového provozu, pozn. red.). V červnu 2025 se celkové zpoždění v rámci řízení letového provozu snížilo o 30 procent ve srovnání s červnem 2024. Tento údaj nezahrnuje zpoždění způsobená pozdním nástupem na palubu, zavazadly nebo dostupností letadel.
Mohlo by vás zajímat
Velká část zlepšení připadá na meziroční pokles těch zpoždění, která způsobilo počasí. Průměrné zpoždění na jeden let činilo v červnu 2,5 minuty. To znamená pokles z 3,9 minuty v předchozím roce.
A co červenec?
V červenci vzrostl provoz meziročně o tři procenta, ale zpoždění během letu klesla o 31 procent.
Znepokojující zpoždění
To je stále víc, než kolik si kladete za cíl.
Ano, zpoždění zůstávají nad cílovou hodnotou, což je znepokojující. Dopady zatěžují cestující, letecké společnosti a způsobují náklady, které mohou nakonec zaplatit spotřebitelé.
Jak jsou letoví dispečeři připraveni na neočekávaná narušení provozu, která nelze ovlivnit?
Bezpečnost je vždy na prvním místě. Vše ostatní se točí kolem ní. Jakmile to přijmete, vše ostatní už jde samo. Jde o budování odolnosti. Jistě, jednorázové události, jako je špatné počasí nebo technické poruchy, se stávají. Nestávají se každý den, ale stávají se. Naši dispečeři se každoročně školí, aby tyto neobvyklé situace dokázali efektivně zvládat.
Znám několik lidí, kteří si naplánovali celé letní prázdniny tak, že projeli Evropu autem, protože nechtěli riskovat zpoždění na letištích. Lidé vnímají leteckou dopravu negativně a média to ještě posilují.
I jako insider v oboru, který rozumí všem složitým souvislostem, ztrácím trpělivost, když se osobně setkám se zpožděním. Každý má svou roli – nejen letová kontrola, ale také letiště nebo letecké společnosti. Zabránit zpožděním letadel je ale téměř nemožný úkol. V ideálním případě mají prodlevy způsobovat pouze ojedinělé události.
Jednotné evropské nebe
Sjednotit a zefektivnit řízení letového provozu v Evropě má iniciativa jednotného evropského nebe. Částečně již platí, jiné prvky se teprve zavádějí. Probíhá vše podle plánu?
Iniciativa jednotného evropského nebe je pod palbou kritiky. Donutila ale evropské země spolupracovat více než dříve. Zavedla výkonnostní ukazatele a regulační prostředí s cílem sjednotit řízení letového provozu, aby létání bylo plynulé od začátku do konce – pro cestující, letecké společnosti i provozovatele.

CANSO veřejně podporuje její přijetí, stejně jako většina hráčů v odvětví. Kromě koordinace podporujeme nákladově efektivní opatření. Dává to smysl, protože spojení technického vývoje jednotlivých zemí pod společným evropským rámcem vytvořilo efektivnější technologickou budoucnost.
Iniciativa čelí určitým výzvám. Zjistili jsme, že jedno řešení opravdu nevyhovuje všem. Některé státy potřebují investovat do infrastruktury, ale čelí vysokým nákladům nebo nemohou splnit cíle kvůli kolísání dopravního provozu.
Jiné státy chtějí inovovat, ale narážejí na omezení současných pravidel. Řekl bych, že ačkoli jednotné evropské nebe nesplnilo všechny své původní cíle, přineslo významný pokrok. Bez něj by situace byla mnohem horší. Nyní se zaměřujeme na přizpůsobení rámce tak, aby vyhovoval různým potřebám a zároveň zapojil všechny zúčastněné strany.
Chybí mladá generace
Jak jste na tom s personálem? Máte dostatek kvalifikovaných lidí?
Letectví jako celek – nejen letecký provoz – trpí nedostatkem odborných profesí. Ať už jde o dispečery, inženýry, softwarové specialisty nebo kreativní inovátory. Máme potíže přilákat mladou generaci. Letectví stále není vnímáno jako nejatraktivnější odvětví, aspoň prozatím. Získávání nových dovedností a nového myšlení je pro nás všechny klíčovou prioritou.
Z pohledu CANSO provozujeme iniciativu s názvem Hlasy zítřka. Tato výzva má několik aspektů. Jedním z nich je přilákání kreativních, progresivně smýšlejících mladých lidí. Dalším je přivést profesionály s odpovídajícími technickými a provozními dovednostmi.
Je zajímavé, že získat piloty je tradičně snazší, protože lidé vědí, kdo pilot je. Je to uznávané povolání. Ale málokdo ví, co dělá letový dispečer. Je to stále poměrně „neviditelná“ nebo tajná součást systému. V CANSO jsme nedávno spustili kampaň Strážci nebes. Zveřejnili jsme sérii videí, která ukazují, co dělá letový dispečer a sledují život jedné letové dispečerky v Irsku.
Pokud nepřivedeme nové lidi, riskujeme, že uvázneme v systémech ze 60. let. Potřebujeme talenty, které pomohou utvářet letectví v příštích 30 letech. V některých částech světa dochází k pokroku. Například Brazílie si vede velmi dobře, zejména pokud jde o přilákání nejen mladých lidí, ale i mladých žen do tohoto odvětví. To je důležité. V letectví celkově stále dominují muži a my se to aktivně snažíme změnit.
Simon Hocquard je generálním ředitelem a prezidentem Organizace civilních letových navigačních služeb (CANSO), která zastupuje poskytovatele letových navigačních služeb po celém světě. Organizace usiluje o zlepšení výkonnosti globálního řízení letového provozu a podporu inovací a spolupráce v leteckém sektoru.