INZERCE

Prodražování, průtahy, neplnění cílů EU. NKÚ strhal rekonstrukce železničních tratí. Foto: Správa železnic

Zpoždění až 6 let, růst nákladů o 145 procent. NKÚ kritizuje průtahy a prodražování rekonstrukcí železnic

Podle závěrů Nejvyššího kontrolního úřadu se rekonstrukce některých železničních tratí zpožďují o roky, a proto se výrazně prodražují. Podle Ministerstva dopravy ale nelze náklady takhle jednoduše porovnávat. Proti závěrům kontroly se ohradila i Správa železnic. 

Předmětem šetření NKÚ bylo, jak Ministerstvo dopravy a Správa železnic rozdělovaly v období 2016 až 2021 státní i evropské peníze na rekonstrukce železničních tratí.

Podle úřadu se náklady na padesát devět prioritních projektů odhadovaly na 226,5 miliardy korun, nyní se už ale počítá s částkou o 95 procent vyšší. ,,Ve stanoveném termínu bylo splněno jen devět z 39 definovaných projektů, tedy ani ne čtvrtina,“ uvedla mluvčí NKÚ Hana Kadečková.

Zpoždění se týká i projektů transevropské dopravní sítě, což ohrožuje splnění cíle nařízení EU, podle kterého mají být tyto tratě zmodernizovány do roku 2030.

Například oprava tratě z Brna do Přerova má být dokončena v roce 2031, což je ale proti původnímu plánu se šestiletým zpožděním.

Modernizace železnice z Prahy do Kladna se posunula o čtyři roky a měla by skončit v roce 2029. Náklady nyní Správa železnic odhaduje na 42,7 miliardy korun bez DPH, což je ve srovnání s původními plány o 13,1 miliardy více.

Náklady na modernizaci se podle NKÚ zvýšily také u trati Otrokovice – Vizovice, příčinou jsou zásadní změny v projektu.

Nárůst o 145 procent je podle úřadu u trati Kolín – Všetaty – Děčín.

Správa železnic se ohradila

Proti kritice NKÚ se okamžitě ohradila Správa železnic. „Celá kontrola byla postavena na hodnocení plnění koncepčního a strategického materiálu – Dopravní sektorové strategie, kterou schválilo Ministerstvo dopravy v roce 2013. Bohužel musíme konstatovat, že se v rámci kontroly porovnávaly rozsahem činností i staveb neporovnatelné veličiny, co se týká času, rozsahu technického řešení a aktuálních cen“, uvedla SŽ ve svém prohlášení.

Jako příklad uvádí velmi sledovanou modernizaci trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla „Uvedený projekt prochází dlouhodobým vývojem, jelikož se projektuje už od začátku 90. let minulého století. Od té doby se muselo měnit technické řešení jednotlivých staveb a jejich rozsah, navíc se rozdělovaly do samostatných úseků. Musely být zapracovány požadavky municipalit, například ohledně rušení železničních přejezdů nebo vybudování nových podchodů, výrazné navýšení nákladů generovalo technické řešení ražených tunelů v úseku Dejvice – Veleslavín“, namítá Správa železnic.

Ohrazuje se i proti kontrole modernizace a elektrizace trati z Otrokovic do Vizovic: „Zde došlo ke koncepční změně rozsahu stavby, například zařazením několikasetmetrového tunelu nebo rozsáhlých nadjezdů a dodatečným zařazením instalace systému ETCS“, uvádí se v prohlášení.

Nesouhlasí ani ministerstvo

Ministerstvo dopravy se závěry NKÚ také nesouhlasí. Také podle ministerstva dopravy je nárůst počítán z položek, které nelze jednoduše porovnávat. Materiál z roku 2013 pracoval s tehdejšími cenami a tehdy platnou legislativou. ,,Příprava a realizace staveb je velmi dynamický proces, na který má vliv celá řada velmi obtížně předvídatelných okolností. Během přípravy jsou projekty neustále rozpracovávány do většího detailu a zpřesňovány a stejně tak legislativa i ceny se v čase vyvíjejí“, ohradilo se ministerstvo.

Jana Bartošová