Skončilo připomínkové řízení k návrhu vyhlášky, která řeší rozšíření mýta na nové části dálnic a silnic I. tříd v České republice. Podle ministerstva dopravy je její přijetí nutné kvůli nově zprovozněným úsekům komunikací i stavbám obchvatů měst a obcí. Návrh vyhlášky ale provází několik zásadních výhrad. Sdružení místních samospráv například v rámci připomínek požaduje ze zpoplatnění vyjmutí úseků D3 mezi exity Úsilné a Roudné a exity Lhotice a Úsilné u Českých Budějovic.
Argumentuje tím, že úseky nezahrnuje ani návrh vyhlášky o užívání pozemních komunikací zpoplatněných časovým poplatkem. „Osvobození od poplatku výše uvedených úseků, společně s celým obchvatem Českých Budějovic, by významně přispělo ke snížení dopravní zátěže v centru krajského města a okolních obcí. Současně by se zvýšila bezpečnost, snížilo množství exhalací a hluku,“ uvádí v připomínkách Sdružení místních samospráv.
Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka už dříve Ekonomickému deníku k návrhu vyhlášky o užívání pozemních komunikací zpoplatněných časovým poplatkem sdělil, že vzhledem k tomu, že dálnice v tomto úseku prochází zastavěným územím města České Budějovice, bude nejdříve posouzen vliv zprovoznění dálnice na dopravní situaci ve městě a v této souvislosti bude proveden směrový průzkum za účelem zjištění počtu vozidel, která budou dálnici využívat pouze v těchto dvou úsecích.
„Po jeho vyhodnocení bude znovu posouzeno zpoplatnění těchto dvou dálničních úseků,“ upřesnil mluvčí. Na vyjmutí desetikilometrového úseku dálnice D3 se domluvil ministr dopravy Martin Kupka (ODS) s hejtmanem Jihočeského kraje Martinem Kubou (ODS).
V připomínkách k další vyhlášce, která tentokrát řeší rozšíření mýta, vyjmutí úseků dálnice D3 Lhotice – Úsilné a Úsilné – Roudné požaduje také ministerstvo práce a sociálních věcí. U prvního ze jmenovaných úseků jako důvod uvádí snahu o snížení intenzity dopravy v rámci dopravního koridoru vedoucího podél Pražské třídy, konkrétně v úseku mezi Strakonickou ulicí a městskou částí Borek, která uleví severní části Českých Budějovic od tranzitu.
„Radiála je dlouhodobě výrazně dopravně přetížena, přičemž prochází územími s převážně obytnou funkcí, jako jsou městské části Nemanice a Borek, což negativně ovlivňuje kvalitu života místních obyvatel. V současné době tato komunikace odvádí značnou část dopravy z obcí nacházejících se na severním okraji správního obvodu obce s rozšířenou působností České Budějovice, zahrnujících například Ševětín, Hlubokou nad Vltavou a její přilehlé osady, jakož i oblasti severního půlkruhu lišovských osad, obcí Hosín a dalších přilehlých lokalit,“ uvádí ministerstvo například ve svých připomínkách.
Komunikace dále také podle úřadu svádí tranzitní dopravu směřující po silnic II/603 dále na jih. Tato skutečnost podle něj vede k nežádoucímu dopravnímu zatížení v obytných čtvrtích. Možnost napojení na nově revitalizovaný dopravní uzel v místě křížení silnic II/603 a II/146 by podle resortu zajistila plnohodnotné a efektivní řešení tranzitní dopravy v dané aglomeraci.
Osvobození tohoto úseku od mýta, společně s celým obchvatem krajského města, by významně přispělo ke snížení dopravní zátěže v centru městských částí a přilehlých obcí. Podle úřadu by tak vznikl skutečný obchvat města a tranzitní doprava by nemířila do centra. Ministerstvo jmenuje v připomínkách také Úsilné – Roudné. Úsek má být podle úřadu osvobozen od mýta výjimkou udělenou ministrem dopravy, to však není podle ministerstva práce a sociálních věcí dlouhodobé řešení, které by skutečně a natrvalo ulevilo krajskému městu od tranzitní dopravy.
„Po Dlouhé louce projede denně průměrně 37 899 aut, po Nádražní je to pak 30 650 aut za den. Hustota dopravy v krajském městě má dlouhodobě stoupající tendenci. Silniční dopravě nepomůže v krajském městě ani budovaná Severní spojka, která bez volně přístupné dálnice odvede dopravu od Písku z Dlouhé louky na zanádražní komunikaci, která již nyní naráží na své kapacitní limity,“ uvádí úřad.
Pokud by ke zpoplatnění skutečně podle úřadu mělo dojít, České Budějovice by byly, společně s Hradcem Králové, jediným krajským městem, které by nebylo osvobozeno od poplatku na jeho dálničním obchvatu. U Hradce Králové je navíc podle ministerstva specifická situace, neboť tam v bezprostřední blízkosti dálnice vede souběžně silnice II/611, která vede v bezpečné vzdálenosti od města. České Budějovice žádnou takovou komunikací ve svém okolí nedisponují.
Podle Sdružení místních samospráv bylo v minulosti zpoplatnění komunikací nastaveno tak, že části dálnic sloužící jako obchvat nějakého sídla neměly být a nebyly zpoplatňovány. „Zpoplatněním totiž pozbývají svého původního významu a řidiči je přestávají využívat. Doporučujeme se držet původně nastavených pravidel a obchvaty velkých sídel nezpoplatňovat,“ upozornilo v připomínkách. Pro obyvatele měst nedává smysl si pořizovat podle sdružení dálniční známku pro účely jízdy pouhých několika kilometrů po obchvatu.
A jak ministerstvo dopravy s připomínkami naloží? Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka Ekonomickému deníku sdělil, že z připomínek ministerstva práce a sociálních věcí není úplně jasné, jestli se jedná o žádost o výjimku z časového zpoplatnění nebo mýta. „Žádost o vyjmutí navrhovaných úseků bude zamítnuta, jelikož ve zpoplatnění mýtným nemáme žádné výjimky a ani nebudou zaváděny,“ uvedl mluvčí. Ze stejného důvodu resort zamítne podle něj i připomínku Sdružení místních samospráv.
„Další dvě připomínky se vztahují k vyjmutí úseků z časového zpoplatnění, který návrh vyhlášky neřeší,“ uvedl Jemelka. Ministerstvo naopak podle něj vyhoví odboru kompatibility Úřadu vlády, který vznesl připomínku na doplnění a upřesnění souladu návrhu vyhlášky s evropskou směrnicí. „Dále pak ministerstvo financí vzneslo připomínku k technicko-legislativnímu zápisu úvodní věty bodového návrhu vyhlášky, tato připomínka bude taktéž akceptována,“ sdělil mluvčí.
Časové poplatky jako přežitek?
Sdružení místních samospráv v připomínkách ale zároveň upozorňuje i na samotný princip zpoplatnění komunikací, tedy plateb mýtného a časového poplatku. „Princip dálničních poplatků v dnešní době evokuje již téměř anachronismus. Dálniční poplatky vznikly v době, kdy neexistovalo mýto,“ zmiňuje v připomínkách. Nabízí se podle něj otázka, zda by s rozšířením mýta neměly dálniční poplatky úplně zaniknout podobně, jako na železnici zanikly rychlíkové přirážky.
Navrhuje, zda by nemělo dojít naopak ke zpoplatnění úseků, kde je třeba řidiče do jisté míry odradit od vjezdu autem. Například v přetížených lokalitách typu centra velkých měst, nebo turistických, či jinak významných a navštěvovaných místech. „Odrazovat řidiče od jízdy po dálnici není třeba, právě naopak, auto na dálnici, osobní i nákladní, z řady důvodů vadí nejméně,“ konstatuje sdružení. Rostoucí ceny dálničních známek nejsou podle něj pro řadu řidičů motivací dálnice využívat.
Zvýšení mýta od ledna
Mýtné v České republice by se také mělo od ledna příštího roku zvyšovat, návrh ministerstva dopravy už prošel ke konci září vládou. Navýšení se má týkat vozidel s více než osmi místy k sezení kromě místa řidiče, tedy kategorií M2 a M3. Resort dopravy si od zvýšení cen o zhruba pět procent slibuje vybrat o 800 milionů korun ročně více.
Jak už dříve sdělil mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič Ekonomickému deníku, zvýšit se má poplatek za emise oxidu uhličitého, který stát zavedl už letos v březnu, aby dosáhl souladu s evropskou směrnicí. U ostatních složek mýtného navýšení navrhováno není. „Oproti stávajícím mýtným sazbám dojde v případě přijetí návrhu nařízení vlády k navýšení mýtných sazeb nanejvýš v rozsahu pět procent. Cílem sledovaným předkladatelem návrhu nařízení vlády je zvýšení výnosů z výběru mýtného, které jsou příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí.
Tereza Čapková