INZERCE

Bývalý předseda Pirátské strany, vicepremiér a někdejší ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Foto: Facebookový profil Ivana Bartoše

Zpackanou digitalizaci stavebního řízení má dočasně zachránit návrat do minulosti. Úřady to vítají

Nelichotivý vývoj Informačního systému stavebního řízení (ISSŘ) zlomil ministrovi pro místní rozvoj Ivanovi Bartošovi (Piráti) vaz. Stavební úřady oslovené Ekonomickým deníkem tak nyní očekávají návrat k původním systémům a lepší komunikaci s ministerstvem pro místní rozvoj. Doufají také v rychlou nápravu digitální podoby, jež téměř tři měsíce od spuštění stále nefunguje.

Návrat do doby před digitalizací. Stavební úřady budou moci pro stavební řízení v nejbližších týdnech opět využívat původní programy. Ve středu to oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který po návrhu premiéra Petra Fialy (ODS) na odvolání ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti) dostal digitalizaci stavebního řízení na starost. Potřebná legislativní úprava by se podle něj měla načíst při projednávání zákona o obnovitelných zdrojích energie.

Úředníci takovou změnu vítají. „Za návrat k informačním systémům, ve kterých jsme doposud pracovali, jsme volali od prvopočátku, kdy jsme se s Informačního systému stavebního řízení (ISSŘ) seznámili. Bylo nám jasné, že ve stavu, ve kterém byl od 1. července zaveden, nemůže smysluplně fungovat,“ řekl pro Ekonomický deník vedoucí jihlavského stavebního úřadu Michal Jarco. Ten k odchodu Bartoše dodal, že jakýkoliv realistický přístup ke zpackané digitalizaci, bude lepší než ten dosavadní.

Jakýkoliv realistický přístup k zpackané digitalizaci stavebního řízení, který nebude nesmyslně tvrdit, že je vše v pořádku a jde pouze o drobné nedostatky, které doprovázejí zavádění každého nového systému, bude lepší než ten dosavadní.

Jiní však upozorňují, že tato změna je dočasná a zároveň je potřeba konečně zprovoznit již téměř tři měsíce nefunkční digitální podobu stavebního řízení. „Z dlouhodobého hlediska je potřeba opravit celý integrovaný systém stavebního řízení a zrevidovat stavební zákon z pohledu zjednodušení postupů či například sjednocení způsobu kontroly staveb,“ uvedl mluvčí MČ Praha 7 Martin Vokuš. Právě v červenci zavedený Informační systém stavebního řízení budou moci úředníci využívat současně s původními programy.

Digitalizace měsíc téměř beze změn

Nový systém, ve kterém má úředník elektronicky vyřídit žádost o stavební povolení, však stále příliš nefunguje. „Situace je stále špatná. Digitální podoba stavebního řízení se za poslední měsíc nijak zásadně nezměnila. Jednalo se spíše o kosmetické úpravy,“ informoval Jan Holický, předseda Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR. Ten dále uvedl, že zejména řízení ohledně větších staveb nešlo v systému ani dokončit.

Úředníci tak byli nuceni dělat část procesu nezákonně. „To probíhalo tak, že si úředník vyhotovil dokumentaci ve starém systému a ty pak vložil do nového portálu. A to z toho důvodu, že v novém systému to nešlo, anebo to byl zdlouhavý proces,“ vysvětlil Holický, podle kterého byl takový postup v jistých situacích nutný. „Z mé zkušenosti například u školky. A to proto, aby se stihlo kolaudační řízení do konce letních prázdnin. Je to cesta, která je podle nového zákona nesprávná, ale je to pořád lepší, než nedělat nic,“ dodal.

Špatné zkušenosti s programem potvrzují i další stavební úřady. „V přílohách žádostí nelze otevřít projektové dokumentace. Spoustu času zabere vypisování údajů například o žadateli, zástupci, sousedech či účastnících. Informace o osobách uvedených v katastru nemovitostí nelze přímo přidat načtením z registru, vše se ručně přepisuje, včetně adres,“ vyjmenoval Miroslav Šimek, vedoucí libereckého stavebního úřadu.

Stále hrozí ale i další nepříjemnosti. „Nefunkční ISSŘ zvyšuje riziko například chybovosti a nedodržení zákonných lhůt. To zvyšuje možné průtahy pro stavebníky, ale i riziko nesprávného úředního postupu. V takových případech hrozí úřadům i zaměstnancům dokonce pokuty,“ napsal v srpnu premiéru Fialovi šéf Odborového svazu státních orgánů a organizací Pavel Bednář. Ten také dodal, že řada úředníků hovoří o stávce, či uvažuje o podání výpovědi.

Ještě před odvoláním ministra Bartoše resort pro místní rozvoj usiloval o vytvoření takzvaného bypassu. „Jedná se legislativní opatření, které stanoví, že část úkonů ve stavebním řízení je možné provádět mimo nový informační systém,“ informoval minulý týden Ekonomický deník mluvčí ministerstva Petr Waleczko s tím, že měla být legislativa připravena na podzim.

Nutné další milionové investice

To, že Informační systém stavebního řízení není funkční potvrdil i Kupka. Přesvědčila ho o tom i analýza vypracovaná zástupci čtyř ministerstev představená minulý týden na jednání vlády. Podle té by systém mohl být v přijatelném stavu za zhruba 12 až 18 měsíců. A to po zapojení přibližně 50 lidí a zvýšení sumy na vypracování o 200 až 300 milionů korun. Do odhadu přitom není započítaná doba na další soutěže, které mohou trvat minimálně šest měsíců. Stát navíc podle některých odborníků kvůli zpoždění staveb mohl přijít o milionové až miliardové příjmy.

Nápravu programu má od tohoto pondělí společnost Servodata a.s., která nahradila původního dodavatele InQool. Důvodem bylo květnové rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Úřad totiž resortu nařídil do 23. září ukončit smlouvu se společností InQool, jež systém vytvořila. Podle ÚOHS nebyla zakázka dostatečně transparentně zadána. Ministerstvo tak vypsalo minitendr s tím, že jeho vítěz pak za dokončení programu obdrží maximálně 23,9 milionu korun včetně DPH.

Vysoutěžená firma však některé překvapila, protože si jako subdodavatele vybrala právě společnost InQool. To by však mělo být v souladu se zákonem. „Pokud to není uvedeno ve smlouvě, pak je tento postup naprosto v pořádku a vysoutěžená firma si může vybrat za subdodavatele koho chce,“ potvrdil Igor Pieš, právník z advokátní kanceláře Kastner & Pieš, který se mimo jiné zabývá posouzením správnosti veřejných zakázek. Samotnou zakázkou se nyní nezabývá ani ÚOHS, informoval jeho mluvčí Martin Švanda.

Přesto však tato spolupráce firem stavební úřady příliš netěší. „Je trošku s podivem, že na systému bude dělat ten samý dodavatel, který program zatím nedodal ve funkčním stavu,“ podotkl Jan Holický.

Hotový systém pro stavební řízení letos v létě nabídla společnost VITA software, která měla na starosti systémy stavebního řízení do letošního červencového přijetí novely stavebního zákona. Firma již poslala řadě stavebních úřadů e-mail s tím, že má systém připravený a stačí jen, aby Bartošův resort jejich žádost schválil a oba systémy propojil a stavební úřady by měly na výběr ze dvou systémů. O to však ministerstvo dříve nestálo. Jedním z důvodů bylo, že pokud by si úřad vybral systém od firmy VITA software, musel by si za něj platit.

Doposud resort pro místní rozvoj zaplatil za informační systémy digitalizace stavebního řízení zhruba 80 milionů korun. Celková částka by v horizontu až tří let měla po započtení výdajů na hardwarové vybavení činit 650 milionů korun. Konečná částka by však po přičtení Kupkových plánovaných investic do programu mohla vzrůst ještě o 300 milionů.

Lukáš Karbulka