INZERCE

V dalších často vyhledávaných evropských zemích se průjezd dálnicí hradí prostřednictvím mýtných bran, řidiči tak platí podle skutečně ujeté vzdálenosti a také typu vozidla. Foto: Pixabay

Změny na dálnicích v EU: Konec dálničních známek pro kamiony i jednodenní známky pro osobní auta

Evropský parlament odsouhlasil dohodu s členskými státy o aktualizaci pravidel o zpoplatnění hlavních silnic a dálnic. Nová pravidla neuvalují na členské státy povinnost využití svých silnic zpoplatnit. Pokud se však rozhodnou tak učinit, budou muset pravidla EU dodržovat.

Cílem nových pravidel je změnit systém z poplatků založených na čase na poplatky založené na vzdálenosti či na skutečně ujetých kilometrech. Lépe tak budou dodržovány zásady „znečišťovatel platí“ a „uživatel platí“.

Členské státy dostaly za úkol do osmi let po vstupu pravidel v platnost zrušit dálniční známky v hlavní silniční síti TEN-T pro těžká vozidla (nákladní automobily, kamiony a autobusy) a nahradit je mýtným neboli poplatky za ujetou vzdálenost. Členské státy však budou moci dále používat dálniční známky, pokud prokážou, že nový způsob zpoplatnění by byl neefektivní oproti očekávaným příjmům.

Povinné mýtné pro osobní auta nebude

Nová legislativa bude mít dopad i na zpoplatnění jízdy osobním autem. Podle nových pravidel mají členské země EU vydávat dálniční známky i na kratší dobu – jeden den, jeden týden nebo 10 dní. EU zavede cenové stropy s cílem zajistit spravedlivé zacházení s příležitostnými řidiči z jiných států Unie. Jednodenní známky by mohli uvítat třeba Češi, kteří v létě pojedou přes území Rakouska a Slovinska na chorvatské pobřeží.

Země EU, které se rozhodnou zpoplatnit dopravní síť pro lehčí vozidla, jako jsou dodávky, minibusy nebo také osobní automobily, si budou moci nadále vybrat mezi systémem mýtného nebo dálničních známek.

Další prioritou EU je podpořit užívání vozidel, která jsou šetrnější k životnímu prostředí. Země EU tak dostanou ještě další úkol: stanovit od roku 2026 různé sazby silničních poplatků na základě emisí CO2 z nákladních vozidel a autobusů. Rovněž budou povinny výrazně snížit poplatky za vozidla s nulovými nebo velmi nízkými emisemi.

„Zrušení dálniční známky pro těžká vozidla sjednotí systém, který je v současnosti příliš roztříštěný. Podpoříme svět dopravy, aby používal ekologičtější vozidla. Jsem velmi rád, že se podařilo dosáhnout zavedení jednodenní dálniční známky pro všechna vozidla v provozu, což umožní cestujícím v tranzitu zaplatit za cestu spravedlivou cenu. Je to také pozitivní změna pro cestovní ruch: zajistí, že cestující nebudou penalizováni,“ uvedl zpravodaj Evropského parlamentu ke směrnici Giuseppe Ferrandino.

Transparentní využití peněz z mýta

Za tři roky po vstupu pravidel v platnost budou členské státy povinny zveřejňovat zprávy o mýtném a poplatcích za užívání dopravní sítě vybíraných na jejich území, včetně informací o tom, jak tyto příjmy využívají. Podle europoslanců by příjmy z těchto poplatků měly přispívat k udržitelné dopravě, infrastruktuře a mobilitě a ne „lepit díry“ ve státním rozpočtu.

Pravidla vstoupí v platnost 20 dní po vyhlášení v Úředním věstníku EU. Členské státy budou mít dva roky na to, aby se na jejich uplatňování připravily.

(red)