Úředníci MPO a Vlády nevylučují, že by se mohla změnit definice podnikání. Vede je k tomu boom sdílených služeb, z nichž nejznámější jsou Uber, AirBnB či Bla Bla car.
Kde je hranice sdílené ekonomiky a kde již začíná hranice podnikání, které by mělo být zdaněno? To je nejžhavější otázka, která vyplynula z debaty u kulatého stolu pořádaného Hospodářskou komorou ČR, jehož se účastnili zástupci jak alternativních dopravců (Uber, LiftAgo), tak zástupce „klasických“ taxikářů či lidé ze standardních ubytovacích zařízení i vedení českého AirBnB. „Fenomén sdílené ekonomiky vnímám jako přirozenou reakci na přeregulovanost některých odvětví na trhu, kdy si ekonomika jako živý organismus spontánně razí cestu novými oblastmi. Je logické, že firmy působící v oblasti sdílené ekonomiky v současnosti vykazují největší tempa růstu, zejména v segmentu tzv. start-upů,“ řekl na úvod kulatého stolu prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý.
53% Čechů považuje sdílenou ekonomiku za přínosnou, protože jsou tyto služby levné.
Mohlo by vás zajímat
Jan Havlík, ředitel odboru evropských záležitostí a vnitřního trhu ministerstva průmyslu a obchodu řekl, že MPO ve spolupráci s úřadem vlády nyní začíná zpracovávat analýzu o sdílené ekonomice v České republice, aby existoval nějaký základní rámec z něhož by pak měla vycházet další opatření. „Možná bude nutné předefinovat co je podnikání. „Třeba pokud poskytnete někomu spolujízdu do Ostravy, která vyjde na 800 korun na pohonných hmotách a vy inkasujete 200 Kč, tak vám ani nepokryje náklady, je to podnikání?,“ ptal se Havlík. Státní tajemník pro evropské záležitosti Tomáš Prouza uvedl, že je potřeba nezatěžovat nové projekty přílišnou regulací. „Neměl by existovat rozdíl mezi online a offline světem,ale měly by nás zajímat daňové povinnosti poskytovatelů. Tedy i když si najmete pokoj od AirBnB, měl by být tento příjem zdaněn a pro to bude asi potřeba vymyslet nové právní zakotvení,“ upozornil Prouza.
Vedoucí zastoupení Evropské komise v ČR Jan Michal uvedl, že podle nejnovějších studií jsou příjmy ze sdílené ekonomiky v celé Evropské unii byly v minulém roce 30 miliard euro a podle odhadů makroekonomů budou v nejbližších letech stoupat ke 130-150 miliardám eur a za cca 3 roky by mohly dosáhnout až půl bilionu euro. „Evropská komise ve spolupráci s členskými státy bude muset vyřešit celou řadu otázek,které vyvstávají v souvislosti se sdílenou ekonomikou, protože tyto služby tvoří příležitosti pro další nové služby a na ně je třeba reagovat pružně. Je potřeba nastavit vodítka pro jednotlivé státy a zamyslet se nad tím, jestli nebude potřeba nastavit jednotný právní systém pro tyto služby,“ dodal Michal.
Hlavní otázky podle Jana Michala jsou:
1) jaké podmínky mohou stanovit členské státy těm, kteří sdílenou ekonomiku provozují
2) kdo je za co odpovědný – poskytovatelé platforem, poskytovatelé služeb
3) ochrana spotřebitele
4) pracovní právo
5) daňová pravidla
Havlík při diskusi o ochraně spotřebitele poukázal na to, že podle MPO je například Uber či Liftago svým ratingem řidiče chrání zákazníky lépe, než ostatní firmy.Zakladatel a marketingový šéf Litfaga Ondřej Krátký uvedl, že rozdíl mezi řidičem s ratingem 4,9 z pěti možných a řidičem s hodnocením 4,6 je třicet procent výdělku ve prospěch toho s vyšším hodnocením. Doplnil také, že podíl alternativních služeb na pražském provozu je 10-15%. Uber a AirBnB jsou dva nejhodnotnější startupy světa a jak vývoj ukazuje, mají našlápnuto měnit globální pravidla.
Jiří Reichl