INZERCE

Ruské železniční dráhy (RŽD) představily možnosti technologie „virtuálního spojení" v intervalovém řízení vlaků pomocí vlastního systému automatického blokování. Foto: RŽD

Zkrácení intervalů mezi vlaky díky „virtuálnímu spojení“. Ruské dráhy chtějí větší kapacitu železnice

Použití nových technologií intervalového řízení železniční dopravy na síti ruských železnic, zejména mobilních blokových úseků a „virtuálního spojení“, umožní výrazně zvýšit kapacitu provozovaných železničních tratí díky snížení intervalů projíždějících vlaků. Signál je vysílán z posledního vozu vlaku, což umožňuje vlaku jedoucímu za ním udržovat bezpečnou vzdálenost. 

Signál zajišťuje synchronní pohyb dvou nákladních vlaků jedoucích za sebou s minimálním přípustným rozestupem. Provoz je přitom koordinován prostřednictvím chráněného digitálního rádiového kanálu. Tato technologie umožňuje zkrátit čas mezi vlaky jedoucími po sobě až dvojnásobně – z deseti na pět minut. Na trati tak může denně projet až o dvacet vlaků více.

Intervalové řízení

Ruské železniční dráhy (RŽD) představily možnosti technologie „virtuálního spojení“ v intervalovém řízení vlaků pomocí vlastního systému automatického blokování. Systém byl otestován na úsecích východního polygonu Slyudyanka-1 – Bolʹšoj Lug a Jablonovaja – Lesnaja. V tomto případě se strojvedoucí řídí podle vzdálenosti od vlaku jedoucího před ním.

Vzdálenost mezi vlaky lze zkrátit na minimum. Foto: RŽD

Dle slov zástupce generálního ředitele a hlavního inženýra RŽD Sergeje Kobzeva se propustnost úseku Slyudjanka – Bolʹšoj Lug po zavedení nových systémů zvýšila o dvacet párů vlaků denně. Do budoucna je plánováno radioblokové centrum, které umožní ovládat desítky vlaků z jednoho místa. Díky synchronnosti jejich pohybu bude možné dosáhnout maximálního efektu.

Minimální vzdálenost mezi vlaky

Jízdní řád vlaku a rychlostní limity jsou přenášeny do lokomotivy prostřednictvím digitálního rádiového kanálu. Na železniční trati se používají opakovače s vlastním frekvenčním rozsahem. V tomto případě je možné zkrátit vzdálenost mezi vlaky na minimum.

„Dosáhneme efektu, kdy v rámci stávající infrastruktury dokážeme snížit naše náklady na údržbu a investiční výstavbu. Pro tento účel je však také nutné zaručit vysokou kvalitu použitých prvků infrastruktury, abychom zvýšili spolehlivost,“ říká generální ředitel RŽD Oleg Belozërov.

Větší kapacita tratí

Na základě priorit rozšiřování kapacity železnice RŽD definovaly další fáze zavádění systému intervalového řízení.

V letech 2022 až 2023 plánují RŽD technologii nasadit i na úseky Nahodka-Vostočnaja – Habarovsk-II – Belogorsk, Slyudjanka-I – Ulan-Ude a Irkutsk – Bolʹšoj Lug.

V letech 2023 a 2024 pak má jít o tratě Ulan-Ude – Karymskaja – Černyševsk-Zabajkalʹskij a Mogoča –Belogorsk , v letech 2024 až 2025 pak Bolʹšoj Lug – Irkutsk – Tajšet – Mariinsk a Černyševsk-Zabajkalʹskij – Mogoča.

Tomáš Rovný