INZERCE

Stanice Česká Třebová. Foto: Správa železnic

Železniční uzel Česká Třebová se dočká modernizace. Správa železnic vybírá projektanta

Správa železnic vyhlásila výběrové řízení na zpracování projektové dokumentace pro vydání stavebního povolení pro modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. Následné zahájení rozsáhlé přestavby celého uzlu předpokládá na konci roku 2023. Práce potrvají 68 měsíců. Předpokládaná hodnota zakázky na projektové práce je téměř 275 milionů korun.

Poslední zásadní rekonstrukcí prošel železniční uzel v České Třebové v padesátých letech minulého století. Díky modernizaci se rychlost vlaků projíždějících stanicí bude moci zvýšit ze současných šedesáti na osmdesát kilometrů za hodinu.

Lepší podmínky pro nákladní vlaky

Přestavbou projde nejen celé osobní nádraží v České Třebové, ale zlepší se i technické parametry pro potřeby nákladní dopravy. Stejně tak se modernizují i navazující úseky do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové. Součástí prací na těchto úsecích bude mimo jiné i rekonstrukce mostních objektů, které zajistí mimoúrovňové křížení kolejí.

Dalším významným cílem této investiční akce je snížení negativních vlivů železniční dopravy, zvýšení bezpečnosti provozu a také komfortu cestujících. Ti získají bezbariérový přístup na nástupiště, která díky normové výšce 550 milimetrů nad kolejí umožní pohodlný nástup do vlaků.

Desetimiliardová rekonstrukce

Modernizace se dotkne i více než 58 kilometrů kolejí, včetně úpravy čtyř stovek výhybek.  Obnovou projde třicet mostů a patnáct propustků. Celá železniční stanice se nově zapojí do dálkového ovládání z Centrálního dispečerského pracoviště Praha.

Zatímco předpokládaná hodnota zakázky na projektové práce je 274,8 milionů korun, na investice v souvislosti se samotnou rekonstrukcí počítá Správa železnic s 10,4 miliardami korun. Půjde tak o největší ucelenou modernizaci železničního uzlu.

Práce budou rozděleny do více než dvou desítek na sebe navazujících stavebních etap tak, aby byl po celou dobu zajištěn plynulý a bezproblémový železniční provoz.

Další nádraží

Stanice v České Třebové není jediná, kterou čeká kompletní rekonstrukce. Obdobně je na tom i stanice v Brandýse nad Orlicí. Ta se začne rekonstruovat v souvislosti s modernizací hlavního koridoru. I zde dojde k napojení na pražské středisko dispečinku díky novému zabezpečovacímu zařízení.

Tomáš Rovný