České firmy se rozhodly zazářit na největším setkání výrobců kolejové techniky letošní podzimní sezony. Na veletrhu TRAKO v polském Gdaňsku prezentovaly nové bateriové jednotky RegioPanter, tramvaje ForCity Plus i špičkové brzdové systémy. Podle ředitelky Asociace podniků českého železničního průmyslu Marie Vopálenské hrají Češi v Polsku o zakázky v hodnotě miliard korun.

Český železniční průmysl se podle Asociace podniků českého železničního průmyslu na polském veletrhu TRAKO zařadil mezi největší vystavovatele – kolik firem se akce účastnilo?

Z České republiky pocházelo téměř 50 z celkem 600 vystavovatelů. Česká republika byla na veletrhu zastoupena oficiální expozicí pod hlavičkou Asociaci podniků českého železničního průmyslu (ACRI) a ministerstva průmyslu a obchodu. Řada firem měla také své samostatné expozice – včetně vozidel na výstavních kolejích. Hlavní důraz Češi kladli na inovativní produkty, digitální řešení a bezemisní mobilitu.

Co vzbudilo mezi návštěvníky největší zájem?

Velký zájem byl samozřejmě o vystavená vozidla vyrobená českým železničním průmyslem. Představovala ty nejvýznamnější novinky, které se na veletrhu TRAKO prezentovaly. Jedná se například o novou generaci bateriových vlaků BEMU RegioPanter nebo nejnovější tramvaj ForCity Plus 52T z produkce Škoda Group.

Zájem byl ale i o další produkty. Ať už se jedná o sedačky Borcad, bez kterých se dneska de facto neobejde žádný výrobce vlaků v Evropě, ale i digitální technologie či ETCS z produkce AŽD, železniční dvojkolí od společnosti Bonatrans, technologie brzd od DAKO-CZ a další výrobky. Všechny představovaly absolutní špičku v rámci evropského železničního průmyslu.

Vlak
Bateriový vlak RegioPanter BEMU na veletrhu TRAKO. Foto: ACRI

Uzavíraly se na akci konkrétní kontrakty?

Ano. Škoda Group a městský dopravní podnik v polské Wroclawi, MPK Wroclaw, během veletrhu oznámily spolupráci na vybavení tamních 31 tramvají nejmodernějším antikolizním systémem z produkce Škoda Group. Firmy zároveň navázaly řadu kontaktů a předjednaly další obchodní kontrakty, ať už se to týká dodávek komponentů pro vozidla, digitálních technologií pro řízení a zabezpečení drážního provozu či dalších výrobků z produkce českých podniků.

Dá se už teď vyčíslit, jakou mají hodnotu?

Aktuálně hovoříme o kontraktačním potenciálu v řádu až miliard korun, pokud se podaří velkou část rozpracovaných kontaktů dotáhnout do realizace. Nicméně obecně již nyní je v běhu řada dříve uzavřených kontraktů s polskými a evropskými partnery a právě setkání na veletrhu TRAKO podpořilo jejich další rozvoj a rozšiřování vzájemné obchodní spolupráce.

Proč je veletrh TRAKO pro české firmy důležitý?

Polský trh je pro firmy českého železničního průmyslu  mezi pěticí nejdůležitějších exportních odbytišť. Samotné firmy i naše asociace považují veletrh TRAKO za letošní nejvýznamnější událost z hlediska prezentace českého železničního průmyslu v zahraničí. Velkou pozornost tomu věnuje také ministerstvo průmyslu a obchodu, které účast českých firem na veletrhu TRAKO podpořilo a zaštítilo. I to patří mezi klíčové aspekty podporující význam veletrhu pro Českou republiku.