Na konci července končí výjimka pro používání pražců z měkkého dřeva ošetřených karcinogenní látkou kreosot. Alternativu představují pražce vyrobené z tvrdého dřeva. Ty však nejsou ekologicky udržitelné, protože většina pochází z Brazílie. Společnost Network Rail tak přišla s úplnou novinkou – pražce položené na jejích tratích jsou vyrobeny ze směsi plastového odpadu z místních zdrojů, který by jinak s největší pravděpodobností skončil na skládce. Vyznačují se delší životností i nižšími náklady na údržbu.
Kreosot získávaný vysokoteplotním zpracování dřeva se používá jako prostředek k ochraně dřeva, na železnici pak ke konzervaci dřevěných pražců. Tato látka je s největší pravděpodobností karcinogenní. Výjimka Evropské unie jej umožňuje používat do konce tohoto července.
Ve Velké Británii proto přišli s novou ekologickou technologií. Poprvé ji použili na Sherringtonově viaduktu na trati mezi Salisbury a Warminster. Dříve musela být trať přes viadukt vybavena dřevěnými pražci, protože beton by byl pro konstrukci příliš těžký.
Dlouhá výdrž a možnost recyklace
Plastové pražce vykazují nejen vyšší životnost, ale ve srovnání s těmi dřevěnými i nižší nároky na údržbu. „Tyto pražce jsou nejenže vyráběny z plastového odpadu pocházejícího z místních zdrojů, ale potřebují méně údržby a vydrží déle, což podtrhuje náš závazek vytvořit ekologičtější, čistší a efektivnější železniční síť,“ říká britský ministr železnic Chris Heaton-Harris.
Na rozdíl od tradičních dřevěných pražců se kompozitní pražce v průběhu času neštípají, nerozkládají a odolávají vodě, oleji, chemikáliím a houbám. Jsou navrženy pro více než padesátileté používání, a pokud jsou nakonec vyměněny, lze je znovu použít nebo recyklovat za účelem výroby nových pražců nebo jiných kompozitních produktů.
„Železnice je již jedním z nejzelenějších způsobů cestování, ale zavázali jsme se k ještě ekologičtějším a lepším cestám, ať už se to bude měnit v tom, jak budeme udržovat trať, nebo v hledání inovativních způsobů, jak zlepšit železnici opětovným využitím materiálů a omezením skládkování,“ uvádí ředitel trasy Network Rail Wessex Mark Killick.
Dodává, že díky těmto pražcům dojde nejen k modernizaci trati, ale zákazníci budou moci cestovat po železnici položené s využitím udržitelných materiálů jako součást oběhového hospodářství.“
Dosažení nulového uhlíkového cíle
Recyklované kompozitní pražce pomohou společnosti Network Rail dosáhnout cíle Zero Carbon 2050 díky minimálně 40procentnímu snížení emisí skleníkových plynů z výroby pražců a použití recyklovaného plastu v infrastruktuře trati po dobu nejméně padesáti let.
Na většině sítí se stále používají pražce betonové. Ty jsou společností Network Rail recyklovány a dále využívány například pro výrobě kameniva.
Tomáš Rovný