INZERCE

Legendární lokomotiva Bardotka či Zamračená. Foto: České dráhy

Železniční historie v akci: Legendární Bardotky potáhnou rychlíky po Slovácku

Legendární lokomotivní řada bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749 (přezdívaná Bardotka dle francouzské herečky či Zamračená – pozn. red.), slaví 60 let od postavení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy od 22. do 24. listopadu lokomotivu T 478.1001 do vybraných linkových vlaků na jižní Moravě.

Motorová lokomotiva řady 751 (do roku 1988 T 478.1) je skříňová čtyřnápravová dieselelektrická lokomotiva s uspořádáním pojezdu Bo´ Bo´. V provozu se jí přezdívá Zamračená či Bardotka. Jedná se o jednu z nejzdařilejších lokomotiv, které opustily brány pražské lokomotivky ČKD. Vyráběla je v letech 1964–1971.

Lokomotiva má elektrický stejnosměrný přenos výkonu. Maximální povolená rychlost lokomotivy je 100 km/h, trvalá tažná síla lokomotivy činí 120 kN, maximální pak 220 kN. Hmotnost lokomotivy je 75 tun. U některých lokomotiv této řady bylo v 90. letech parní zařízení pro vytápění vlaků nahrazeno zařízením pro elektrické vytápění vlaků a lokomotivy byly přeznačeny na řadu 749.

Bardotka bude zařazena do vlaků některých slováckých rychlíků, a to zejména na neelektrifikovaném úseku mezi Starým Městem a Uherským Hradištěm a Luhačovicemi, a také do dvou rychlíků spojujících Staré Město s Brnem.

Lokomotivy s maximální rychlostí 100 km/h a výkonem 1 103 kW (1 500 k) měly elektrický pohon. Byly vybaveny motorem K 6 S 310 DR. Výroba probíhala v závodě ČKD v pražské Libni. Prototyp T 478.1001 opustil továrnu v listopadu 1964.

V letech 1967-1971 probíhala sériová výroba.

Celkem bylo vyrobeno 230 lokomotiv vybavených parním generátorem PG 500 pro vytápění osobních vlaků a dalších 82 lokomotiv určených výhradně pro nákladní dopravu bez generátoru tepla. Dostaly označení T 478.2 a později 752.

Zejména v 90. letech bylo mnoho lokomotiv tohoto typu modernizováno. Dostaly například elektronické regulátory nebo elektrické topení, které nahradily parní generátor.

Některé lokomotivy byly zakoupeny i soukromými provozovateli a v provozu jsou k vidění dodnes.

Národní dopravce České dráhy disponuje pěti lokomotivami současné řady 749 s elektrickým ohřevem a čtyřmi lokomotivami řady 751 bez elektrického ohřevu, které jsou ve sbírce Muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka a slouží k nostalgickým a turistickým jízdám.

První prototyp T 478.1001, nyní 751.001-9, se designem a tvarem liší od druhého prototypu a dalších sériových lokomotiv. Vyráběl se v ČKD Praha pod číslem 6436. Když byl v roce 1966 představen veřejnosti na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, získal Zlatou medaili. Lokomotiva byla v pravidelném provozu u ČSD a ČD až do roku 1986, kdy byla vyřazena z provozu.

Po dalších opravách na vozovně v Brně byla obnovena do provozuschopného stavu a v roce 2002 byla vyhlášena chráněnou památkou. V současné době se jedná o muzejní stroj, o který se starají fanoušci z parní lokomotivní stanice v Tišnově. O tuto partu nadšenců se stará od roku 2013. Díky jejich úsilí byly odstraněny následky poruchy motoru v roce 2019. Od roku 2021 je opět uveden jako pojízdný s původním šestiválcovým motorem s výrobním číslem 2619/1963.

V pátek 22. listopadu

  • SP 1767 Brno hl.n. (13:28 h) – Staré Město u Uherského Hradiště (15:26 h)

V sobotu 23. listopadu

  • Č 892 Veselí nad Moravou (7:00) – Staré Město u Uherského Hradiště (7:20)
  • Č 883 Staré Město u Uherského Hradiště (8:33) – Luhačovice (9:20)
  • Č 888 Luhačovice (10:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (11.20 h) 20 h)
  • R 887 Staré Město u Uherského Hradiště (12:33 h) – Luhačovice (13:20 h)
  • R 884 Luhačovice (14:31 h) – Staré Město u Uherského Hradiště (15:20 h)

V neděli 24. listopadu

  • Č 885 Staré Město u Uherského Hradiště (10:33 h) – Luhačovice (11: 20 h) R 886 Luhačovice (12:31 h) – Staré Město u Uherského Hradiště (13:20 h)
  • Č 889 Staré Město u Uherského Hradiště (14:33 h) – Luhačovice (15:20 h)
  • (nik)