Evropská komise pokutovala železniční společnosti Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), Deutsche Bahn (DB) a Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (SNCB) za účast na kartelové dohodě o přidělování zákazníků. Tajná dohoda se týkala služeb přeshraniční nákladní železniční dopravy takzvanými ucelenými vlaky v klíčových železničních koridorech v rámci Evropské unie. Společnosti se k účasti na dohodě přiznaly a dohodly se na urovnání případu.
Porušení se týkalo přeshraničních služeb nákladní železniční dopravy v Evropské unii v rámci modelu sdílení nákladu prováděných ucelenými vlaky. Jde o nákladní vlaky pro velkoobjemové zákazníky, kteří často přepravují jedinou komoditu a jezdí po stejnou dobu po nezměněnou destinaci, například mezi přístavy Rotterdam, Antverpy nebo Hamburk a velkými průmyslovými areály v Německu a Rakousku, jako jsou rafinerie nebo chemické závody. Železniční dopravci v takovém případy poskytují služby za souhrnnou cenu, která je ujednána v rámci jedné mnohostranné smlouvy.
Výměna tajných informací
Šetření Evropské komise odhalilo, že tyto tři železniční společnosti se vzájemně koordinovaly a vyměňovaly si tajné informace o požadavcích zákazníků na konkurenční nabídky. Společnosti se tak účastnily systému přidělování zákazníků, který je podle pravidel hospodářské soutěže Evropské unie zakázán.
„Železniční nákladní doprava je pro model udržitelné ekonomiky zásadní. Spravedlivá soutěž je důležitá, aby zákazníkům byla poskytnuta nejlepší nabídka při používání udržitelné dopravy. Kartel mezi klíčovými operátory nabízejícími železniční nákladní dopravu na základních železničních koridorech v celé EU jde zásadně proti tomuto cíli. Dnešní rozhodnutí vysílá jasný signál, že tento typ tajně dohodnutého chování je nepřijatelný,“ uvádí výkonná místopředsedkyně odpovědná za politiku hospodářské soutěže Margrethe Vestagerová.
Podle zjištění Evropské komise trvalo protisoutěžní chování od 8. prosince 2008 do 30. dubna 2014.
Mohlo by vás zajímat
Snížené sankce
Při stanovení výše pokut komise zohlednila mimo jiné závažnost protiprávního jednání, rozsah a dobu trvání účasti jednotlivých společností. Pokuta pro Deutsche Bahn byla zvýšena o padesát procent, protože se společnost již dříve účastnila jiné kartelové dohody.
ÖBB získala plnou imunitu, a vyhnula se tak souhrnné pokutě ve výši přibližně 37 milionů eur. Společnosti DB a SNCB využily snížení svých pokut za spolupráci s komisí během šetření. Na snížení pokut se odrazila jak míra spolupráce společností, tak důkazy, které komisy poskytly.
Uložené pokuty poputují do společného rozpočtu Evropské unie. Tyto peníze nejsou vyčleněny na konkrétní výdaje, nicméně příspěvky členských států do rozpočtu EU na následující rok jsou odpovídajícím způsobem sníženy. Pokuty tak pomáhají financovat Evropskou unii a snižují zátěž daňových poplatníků.
Lucie Přinesdomová