V šestnácti zásahových vozech testují hasiči v Brně inteligentní komunikační systém. Ten komunikuje se semafory na křižovatkách velkého městského okruhu a na radiálách a umožňuje nastavit volnou cestu při zásahu. Na stejném základě je postavený i řídicí informační systém dopravního podniku.

Hasičské vozy mohou komunikovat i se všemi vozidly městské hromadné dopravy a jejich řidiči tak s předstihem zjistí, že se k nim blíží zásahové vozidlo, uvedl při představení systému ředitel brněnských hasičů Petr Oháňka. 

Omezení kolizních situací

Do budoucna se má systém ve městě rozšířit na další křižovatky, na další vozidla integrovaného záchranného systému a potenciálně i uživatele všech aut.

Díky systému by měla být jízda hasičů k zásahu bezpečnější a vyloučily by se potenciálně nebezpečné kolizní situace. Přináší větší informovanost a teoreticky i bezpečnost účastníků provozu. 

Hasičům či záchranářům může snížit dojezdový čas. Aktuálně využívají hasiči preferenci na 26 křižovatkách. Další potenciál rozšíření systému je možný přibližně v osmdesáti křižovatkách, které inteligentním systémem vybavil Dopravní podnik města Brna, a na dalších dvaceti nově rekonstruovaných křižovatkách.

Pilotní testování

Společně s hasiči se na projektu nazvaném C-ROADS podílejí i Brněnské komunikace jako městská společnost, která má na starosti provoz a údržbu silnic ve městě.

Smyslem projektu je nasadit a ověřit v praxi na českých silnicích, ve městech, v prostředí městské hromadné dopravy a vybraných železničních přejezdech fungování kooperativních systémů ITS.

Mohlo by vás zajímat

Společně s Ostravou a Plzní je Brno jedním z měst, kde se systém pilotně testuje. Brněnskému správci místních komunikací se povedlo propojit subjekty z veřejného a soukromého sektoru a vytvořit díky tomu komplexní řešení systémů C-ITS, které se již využívá ve vozidlech městské hromadné dopravy, ve vozidlech hasičského záchranného sboru i ve vozidlech samotného správce místních komunikací v Brně. 

(čtk, ede)