Novostavba železniční trati mezi pražským Smíchovem a Berounem získala od ministerstva životního prostředí kladné stanovisko EIA. Informovala o tom Správa železnic. Realizace stavby se předpokládá v roce 2028 a dokončení 2036. Celkové odhadované investiční náklady dosahují 46 miliard korun bez DPH. „Ambiciózní projekt výrazně zrychlí cesty z metropole na západ Čech a do Bavorska, zároveň uleví přetížené příměstské trati kolem Berounky,“ uvedla tisková mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Posudek EIA podle vyjádření Správy železnic prověřil vliv stavby na životní prostředí a zdraví obyvatel, a to jak během výstavby, tak i budoucího provozu. „Všechny hodnocené aspekty, včetně hlukové zátěže, kvality ovzduší i vod, splňují zákonné limity. Dodržování těchto parametrů bude navíc průběžně kontrolováno pomocí monitoringu,“ zmínila Správa železnic.

Podle státní organizace se aktuálně zpracovává dokumentace pro povolení stavby, do níž budou zapracovány podmínky stanovené závazným stanoviskem EIA. Následně Správa železnic požádá o vydání žádosti o povolení záměru. Stavba by měla odstartovat přípravnými pracemi v roce 2028, se samotnou ražbou tunelu se začne v roce 2031. První cestující by se po nové trati měli svézt v roce 2038.

Na novostavbě trati mezi Prahou a Berounem bude nejvýznamnějším stavebním objektem Berounský tunel. Stavba s délkou 24,7 kilometru je navržená pro rychlost vlaků až 200 kilometrů za hodinu. „Svým rozsahem jde o ojedinělý projekt v rámci celé historie Správy železnic. Umožní odklon dálkové osobní i nákladní dopravy ze stávající frekventované trasy podél Berounky,“ uvedla k tomu státní organizace.

Mohlo by vás zajímat

Správa železnic ohledně projektu novostavby trati Praha-Smíchov – Beroun uvádí, že je jedním z nejrozsáhlejších připravovaných dopravních projektů v České republice. Cílem je vybudovat nový dvoukolejný úsek 3. tranzitního koridoru, který přímo propojí stanice Praha-Smíchov a Beroun a odlehčí tak stávající trati podél Berounky pro příměstské spoje a zrychlí a zatraktivní osobní i nákladní vlakovou dopravu ze směru Beroun, Plzeň, Norimberk/Mnichov.

Nová dvoukolejná koridorová trať začne podle informací Správy železnic úpravou výjezdu ze stanice Praha-Smíchov a úpravou a zkapacitněním stávající trati až k portálu tunelu v Praze Hlubočepech, v oblasti Barrandovské spojky. Z Hlubočep povede trasa převážně v tunelu, který vyústí až za 24,7 kilometrem u Berouna. Dále bude nový koridor pokračovat estakádou přes údolí Berounky. Na pražské straně tunelu bude vybudována odbočka na Branický most ve směru Praha-Krč a na berounské straně tunelu bude umožněno realizovat v budoucnu odbočení pro navazující plánovanou vysokorychlostní trať ve směru Hořovice/Plzeň.

Rychlost na trati, která by měla v tunelu dosahovat až 200 kilometrů za hodinu, se před stanicí Praha-Smíchov sníží na 100 až 120 kilometrů za hodinu a před stanicí Beroun na 160 kilometrů za hodinu. „Z důvodu požární bezpečnosti jsou navrženy dva jednokolejné tunely s propojkami a záchranným místem u Tachlovic. Pro realizaci stavby jsou navrženy šachty na povrch ve třech lokalitách – Slivenec, Tachlovice a Svatý Jan pod Skalou,“ uvádí v informacích Správa železnic.

Většina ražby tunelů bude prováděna podle státní organizace plnoprofilovými tunelovacími stroji TBM v hloubce přibližně 150 metrů pod povrchem. Tento způsob ražby se podle organizace osvědčil na projektu tunelu Ejpovice na 3. tranzitním železničním koridoru mezi Ejpovicemi a Plzní.

Profil trati Praha-Smíchov – Beroun. Zdroj: Správa železnic